“Winkel is mijn leven”: Claudine Dierynck staat al 40 jaar in Lingeriezaak Litchi

De winkel van Claudine Dierynck bevindt zich op het einde van de Kerkstraat, bijna op de hoek met de Ieperstraat. (foto EDB)
Erik De Block
Erik De Block Medewerker KW

Litchi op het einde van de Kerkstraat in Geluwe staat garant voor kwaliteitsvolle lingerie en nachtmode voor dames en heren tegen betaalbare prijzen. De winkel van Claudine Dierynck bestaat al veertig jaar maar aan stoppen denkt ze nog niet.

Claudine en haar echtgenoot Piet Catry wonen er sedert 1991. Vroeger was op die locatie café De Postweg gevestigd. Eerst huurden ze wat verderop in het begin van de Ieperstraat een pand. Vital Poot zaliger had er een schilderswinkel en verhuisde naar een nieuwbouw op de Sint-Denijsplaats. “Ik had zin om zelfstandige te worden, het zit misschien wel in de genen want mijn grootouders aan weerszijden zijn zelfstandigen geweest”, vertelt Claudine (63). “Aan mijn moeders kant baatten ze café ‘t Smiske uit, aan mijn vaders kant was het een kruidenierszaak op de Sint-Denijsplaats in het verlengde van de Vrouwstraat. Mijn vader Achiel zaliger had ook zelfstandige willen worden maar zijn moeder raadde dat af omdat volgens haar ‘de goede tijd om zelfstandig te zijn’ weg was.”

Fotograaf

Claudine werkte eerst in de winkel van fotograaf Dirk Neirynck op de Sint-Denijsplaats en zette dan een grote stap om te beginnen met een lingeriewinkel. “Dat interesseerde me en ik zag daar toekomst in”, vertelt ze. “In de jaren 80 zag ik een hele evolutie Er zijn jaren geweest die economisch minder waren. Ik opteer voor merken die niet iedereen heeft.”

“We gaan zelf naar beurzen en fabrikanten om de collecties te kiezen”

In 1994 werden ze het slachtoffer van een inbraak. Alles was weg. “We waren toen niet verzekerd”, blikt Claudine terug. “We moesten volledig van nul herbeginnen. Het zou het werk geweest zijn van de Kappabende (Fransen die in die tijd heel veel feiten pleegden, red). We hebben daar niets meer van gehoord. Die inbraak is een punt geweest waar ik me afvroeg ‘wat zal ik nu doen’. Na die inbraak was het niet gemakkelijk. Ik ben daar eerlijk in. Ik heb me herpakt en ben blij dat ik verder deed. Met dank aan Piet, mijn kinderen en familie. Mijn familie en mijn lingeriewinkel, dat is mijn leven.”

Chinese vrucht

Piet was ambtenaar in Brussel en pendelde met de trein. Er zijn twee kinderen Klaas en Noor, drie kleinkinderen en een pluskleinkind. Jarenlang zetten Claudine en Piet zich tot 2015 in als penningmeester en secretaris voor het Gaperscomité.

Litchi is een Chinese vrucht. “Omdat het mooi klinkt, kozen we voor die naam”, zegt Claudine. “Het was mijn keuze.” Door de jaren heen is er een hele evolutie in de sector. “Om te beginnen de kleuren”, vertelt Claudine. “Vroeger was het huidskleur, wit, zwart mocht nu en dan eens. Nu zijn het alle soorten kleuren. Dat maakt het veel leuker werken ook. Ik heb een sociaal beroep. Met vaste klanten, vooral mensen van mijn generatie.”

Online verkoop

Nogal wat mensen kopen online. “In onze branche zijn we nog gespaard van de online verkoop”, klinkt het. “De vrouwen willen een bh hier eens passen, willen deze zien en de stof voelen. Ze vertrouwen sterk op mijn vakkennis. De mensen komen niet alleen binnen om te kopen, ook voor dat sociaal contact. In een grootstad heb je dat niet. Ik heb het voordeel commerce te doen in een kleine gemeenschap. De klanten zijn hier geen nummer maar een naam. Ik heb ook klanten uit Beselare, Dadizele, Wervik en Menen waar er twee lingeriewinkels zijn gestopt.”

Lockdown

Enkele jaren geleden was er corona en moest Litchi net als veel andere winkels tijdens de lockdown dicht. “Klanten belden me voor een bestelling en ik ging de marchandise aan de deur afgeven”, blikt Claudine terug. 40 jaar is alvast een hele termijn. De vraag is hoe lang ze dat nog volhoudt. “Ik weet het niet”, klinkt het. “Ik wil nog een paar jaar bezig zijn. Ik doe het nog graag en wat zou ik anders hele dagen doen. (lacht) Ik zit onder het volk en blijf bezig. Het is plezant hier in Geluwe om commerce te doen. De mentaliteit is goed, er is een heel deel van de inwoners dat lokaal koopt.”

Door de jaren heen is er ook veel veranderd om publiciteit te voeren. “Bijvoorbeeld Blitz en De Leiestreek (DLS) zijn weggevallen en dat is wel jammer”, vertelt Claudine. “Ik post veel op Facebook.” “Nog een verandering: door de jaren is het aantal vertegenwoordigers verminderd. Nu gaan we zelf naar beurzen en showrooms van de fabrikanten. Momenteel ben ik aan het uitkijken voor de zomercollectie van 2025.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier