Wetenschapshaven en twee nieuwe vaartuigen voor VLIZ

Vanuit een controlecentrum aan wal kunnen piloten de ‘USV Gobelijn’ wereldwijd vanop afstand besturen. © gf/foto Eddy Decorte
Marc Loy
Marc Loy Medewerker KW

Afgelopen donderdag 30 mei werd de VLIZ-wetenschapshaven officieel ingehuldigd en meteen kwamen ook twee nieuwe vaartuigen, de snelle werkboot ‘Abbé Mann’ en de ‘USV Gobelijn’ de ‘Simon Stevin’ en de ‘Zeekat’ in het Visserijdok vervoegen.

Met de ‘USV Gobelijn’ een zogenaamd Uncrewed Surface Vehicle, die in Noorwegen gebouwd werd, beschikt het VLIZ als een van de eerste onderzoeksinstituten wereldwijd over een dergelijk observatieplatform. Deze negen meter lange robot kan beschouwd worden als een klein onderzoeksschip. De ‘USV Gobelijn’ is uitgerust met wetenschappelijke instrumenten en sensoren waaronder een state-of-the-art systeem om de koolstofcyclus en andere levende en niet-levende parameters in het zeewater te bestuderen.

Daarnaast beschikt de USV over een uniek systeem om andere robots te lanceren en op te halen. Vanuit een controlecentrum aan wal kunnen piloten de ‘USV Gobelijn’ wereldwijd vanop afstand besturen. Het vaartuig kan zo meerdere dagen of zelfs weken aan een stuk wetenschappelijke metingen uitvoeren op zee. Met zijn aanzienlijke autonomie, snelheid en vaarbereik verhoogt de ‘USV Gobelijn’ de actieradius van het VLIZ.

Eigen haven

De werkboot ‘Abb Mann’, genoemd naar de mariene wetenschapper Theodore- Augustin Mann, is polyvalent inzetbaar op het Belgische deel van de Noordzee, De ‘Abb Mann’ meet 11 meter en is ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Stormer. De combinatie van een beperkte diepgang van één meter, een vaarsnelheid tot bijna 40 km per uur en een A-frame met een hijscapaciteit van 500 kg, maakt dat de ‘Abb Mann’ multifunctioneel en ook dicht bij de kust inzetbaar is. Onder andere voor onderzoek inzake kustverdediging en kustnabije plastiekvervuiling. Ook snelle interventies bij evenementen, ondersteuning van duikmissies en campagnes met de roboticaplatformen horen tot de inzetbaarheid.

Beide vaartuigen kunnen vanaf nu ook veilig aanmeren in een nieuwe wetenschapshaven in het Oostendse Visserijdok. Een drijvend ponton en een verstelbare kolomzwenkkraan verhogen de toegang tot het dok als mariene testomgeving voor de sensoren en robotica van het VLIZ. (ML)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier