Werken aan de stationstunnel: “Timing van de globale werken niet in gedrang”

foto AN
foto AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Afgelopen week hield Kortrijk heel even de adem in. Dinsdagnamiddag startte het tergend trage proces waarbij de nieuwe fiets- en bustunnel van 35 meter lang en 1.500 ton zwaar op zijn plaats onder de sporen werd geschoven. Een gespecialiseerd Nederlands bedrijf kwam daarvoor ter plaatse, maar tevergeefs. Een van de tien ondersteuningsblokken raakte beschadigd na amper een paar meter schuiven. Donderdag raakte de tunnel dan toch op zijn plaats.

De bouw van de tunnel op een van de drukste punten in het Kortrijkse stadscentrum, had al heel wat voeten in de aarde. Eigenlijk had hij twee jaar geleden al afgewerkt moeten zijn, maar toen stootte de aannemer tijdens graafwerken onder de sporen onverwacht op een erg hard gesteente. Dat gesteente te lijf gaan, zou tot gevolg gehad hebben dat de treinsporen omhoog kwamen.

De enige oplossing was het treinverkeer volledig stil leggen en de sporen heel even verwijderen. Om dat huzarenstukje voor te bereiden had de NMBS twee jaar tijd nodig. Afgelopen dinsdag was het dan eindelijk zo ver. Tijdens de maanden februari en maart werd in de Zandstraat de nieuwe fiets- en bustunnel prefab gebouwd. Hij hoefde enkel nog op zijn plaats geschoven worden. “Deze inschuifmethode is zeker niet nieuw. Ook de voetgangerstunnel op Kortrijk Weide werd op die manier gerealiseerd”, legt Isabel Coussement, projectcoördinator uit. “Maar het volume van de tunnel waarvoor het nu gebeurt is wel spectaculair. De tunnel is 35 meter lang en weegt ruim 1.500 ton.”

Veel kijklustigen

Van de gelegenheid werd meteen gebruik gemaakt om het dak van de oude tunnel, aan de kant van de Kongoweg, van een nieuwe dakbedekking te voorzien. De NMBS besloot meteen ook om de treinsporen, die toch even moesten wijken voor de werken, volledig te vernieuwen. Voor de spectaculaire gebeurtenis trotseerden enkele tientallen Kortrijkzanen de ijzig koude wind, waaronder burgemeester Ruth Vandenberghe en het halve schepencollege.

Een ondersteuningsblok (in cirkel) raakte beschadigd, waardoor het inschuiven enkele dagen vertraging opliep. (foto's AN)
Een ondersteuningsblok (in cirkel) raakte beschadigd, waardoor het inschuiven enkele dagen vertraging opliep. (foto’s AN)

Maar, om het met de woorden van één van de kijklustigen te zeggen: “We hadden beter thuis een zatte warme choco gedronken.” De schuifoperatie kwam immers na amper een tiental meter alweer stil te liggen. Een van de tien ondersteuningsblokken raakte beschadigd. Aannemer Jan De Nul bleef evenwel niet bij de pakken zitten. Dinsdagavond werd al een alternatieve ondersteuning ontworpen en het nodige materiaal aangevoerd. De schuifoperatie werd donderdag hervat. Intussen zit de tunnel op de juiste plek. “Dankzij de voorsprong in de voorbereidende grondwerken, komt de globale timing voorlopig niet in het gedrang”, legt de aannemer uit.

Einde aan de tunnel?

Tijd is immers een heel belangrijke factor in de werken. Infrabel moet namelijk op tijd de sporen terug kunnen leggen zodat het treinverkeer na de paasvakantie kan hervatten. “Vanaf maandag 19 april moeten alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over de nieuwe fiets- en bustunnel kunnen rijden”, weet Isabel.

Al zijn de spoorwerken dan wel nog niet afgelopen. Nog tot begin juni werkt Infrabel in en rond het Kortrijkse station. Ook Jan De Nul heeft nog enkele maanden werk. De tunnel wordt aan beide kanten aangebouwd. Aan de noordkant wordt hij verbonden met de nieuwe ondergrondse parking op het Conservatoriumplein en aan de zuidkant wordt een aanloophelling gecreëerd. “Tegen de zomervakantie zijn de werken aan de tunnel dan volledig afgerond en kunnen ook de fietsers opnieuw het Guldenspoorpad volgen”, besluit de projectcoördinator.

Philippe Neyrinck (62) uit Gullegem: “Ik kom elke dag kijken”

foto AN
foto AN

“Ik kom hier elke dag eens piepen om te zien hoe de werken vorderen. Niet dat ik er iets van ken hoor. Vandaag beloofde heel spectaculair te worden, dus dat kon ik zeker niet overslaan. Maar het blijft hier precies maar duren en dat ding bewoog al niet snel hoor ( lacht ). Ik ga niet te lang blijven, mijn vrouw zou denken dat ik op café zit en het is te koud. Maar ik ben blij dat ik hier geweest ben. Zo iets indrukwekkends krijg je zelden te zien.”

Bart (44) en Arthur Vandamme (13), Kortrijk: “Er valt minder te zien dan verwacht”

foto AN

foto AN

“We zagen afgelopen week in de stadskrant dat ze de tunnel vandaag op zijn plaats zouden schuiven, dus besloten mijn zoon en ik eens te komen kijken. Al valt er wat minder te zien dan we verwacht hadden (lacht). Mijn zoon heeft nogal interesse voor alles wat met ingenieurs en bouwen te maken heeft. Maar de werken lijken stil te liggen, een beetje een anticlimax dus.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier