Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst zoekt nog investeerders voor afwerking reddingsboot

Na ruim 5.000 reddingen op zee besloot de VBZR zelf een reddingsboot te laten ontwikkelen. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

De Vrijwillige Blankenbergse Zeereddingsdienst (VBZR) bracht onlangs een bezoekje aan de Nederlandse scheepswerf, waar ze een nieuwe reddingsboot laat bouwen. De VBZR hoopt het project in de loop van volgend jaar af te werken en jij kan daarbij helpen. “Aan enthousiasme geen gebrek, maar we missen nog grote geldschieters”, klinkt het.

De Vrijwillige Blankenbergse ZeeReddingsdienst vzw is een door de overheid erkende Search en Rescue-organisatie (SAR) die gerund wordt door vrijwilligers. Dit professioneel reddingsteam van mannen en vrouwen staat 24/7 paraat om mensen in een noodsituatie op zee te helpen.

Na meer dan vijfduizend reddingen op zee besloot de VBZR zelf een reddingsboot te laten ontwikkelen die geheel aan eigen eisen voldoet. Niet zomaar een kopie van bestaande reddingsboten maar een die perfect beantwoordt aan de omstandigheden waarin hij zal worden ingezet.”

Kostenplaatje van 1,2 miljoen euro

“De boot wordt, samen met een deskundige werkgroep binnen de VBZR, ontwikkeld door Habbeke Shipyard uit het Nederlandse Hoorn, bouwer van onder andere de Valentijn-klasse reddingsboten. Scheepswerven Jan Vandamme uit Zeebrugge bouwde eerst een houten model op ware grootte en dat leidde vervolgens tot een definitief ontwerp; een RIB reddingsboot van 13,81 meter lang met aluminium romp, zelf-oprichtend en uitgerust met Kamewa waterjets en MAN I6-850 motoren die het schip kunnen voortstuwen tot 40+ knopen. Gewicht: 12 ton, kostenplaatje: 1,2 miljoen euro.

“Dankzij de trouwe bijdrage van onze steunende leden en een jarenlange spaarzame houding, zijn we erin geslaagd ruim zestig procent van de kosten zelf te dragen. Voor het resterende bedrag hopen we een beroep te kunnen doen op bedrijven en particulieren die het reddings- en hulpwerk van de VBZR een warm hart toedragen”, zegt voorzitter Joeri Vermoere.

Volgend jaar af?

Na het plaatsen van de stuurhut op het dek, bracht het technisch team van de VBZR twee weken geleden een bezoekje aan de scheepswerf in Nederland. “Enkele redders brachten daarop ook een bezoek aan Powerport, waar de motoren werden geleverd. Het systeem dat de motoren moet vertragen bij het eventuele kapseizen van de reddingsboot, werd er getest en op punt gezet.”

De motoren kunnen volgende week naar Habbeke Shipyard vertrekken om ingebouwd te worden. De VBZR doet daarbij nog eens een oproep voor financiële steun. “Nu het schip echt vorm krijgt is er aan enthousiasme geen gebrek, echter grote geldschieters ontbreken nog”, besluit voorzitter Vermoere. De VBZR hoopt het project in de loop van volgend jaar af te werken.

Info over hoe je kan steunen, vind je op www.vbzr.be/help-ons/#steunvbzr.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise