Vzw houdt met open brief pleidooi voor toegankelijker strand in Blankenberge

Tarik Houbrechts wil dat het strand veel toegankelijker is. © WK/Unsplash
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

In een open brief aan de gemeenteraad en het agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK) roept vzw 4 Example, die werkt rond toegankelijkheid, op om in de volgende legislatuur prioriteit te geven aan de toegankelijkheid van het strand.

“Hoewel ons strand een geliefde plek is voor velen, blijft het voor bepaalde groepen in onze samenleving helaas nog te vaak ontoegankelijk. Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel, ouders met kinderwagens en ouderen met een beperkte mobiliteit ondervinden regelmatig problemen om van onze mooie kust te genieten. Dit moet anders”, vindt voorzitter Tarik Houbrechts. “In een samenleving waar inclusie en gelijke kansen centraal staan, mag niemand worden uitgesloten van het genieten van de publieke ruimte, waaronder ook het strand. Toegankelijke stranden zijn niet alleen een blijk van respect voor mensen met een beperking, maar dragen ook bij aan de levenskwaliteit van een brede groep inwoners en bezoekers.”

“Wij willen in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober dan ook met klem vragen om in het volgende budget meer middelen vrij te maken voor de realisatie van een strand dat voor iedereen toegankelijk is. Dit kan door het plaatsen van meer brede en stevigere strandpaden, het verbeteren van de toegankelijkheid van sanitaire voorzieningen. Daarnaast zou het ook waardevol zijn om samen te werken met ervaringsdeskundigen en belangenorganisaties, die zich inzetten voor mensen met een beperking.”

“Hun input kan helpen bij het ontwerpen van een strand dat daadwerkelijk tegemoetkomt aan de behoeften van iedereen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze investeringen niet alleen zullen leiden tot een aangenamere strandbeleving voor velen, maar ook zullen bijdragen aan de reputatie van onze gemeente en MDK als vooruitstrevende, inclusieve en gastvrije instanties. Met de hoop dat onze oproep gehoor vindt, kijken wij uit naar positieve reactie en concrete actieplannen”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier