Vincent Beernaert laat je proeven van de lekkerste dranken in zijn zaak: “In 2023 verkochten we 70.000 cocktailflessen”
Lekkere zelfgemaakte cocktails, fijne kasteelwijnen en verrassende likeuren, Vincent Beernaert verkoopt die allemaal. En voor een stunt zit de rasechte Roeselarenaar ook niet verlegen: whisky in een voetbalschoen of een eigen ‘straatschuimwijn’, het kan allemaal.
Als geboren Roeselarenaar was je van jongs af al ondergedompeld in de wereld van de alcoholische dranken?
Vincent Beernaert: “Ondergedompeld is een beetje een groot woord (lacht). Maar het is inderdaad een hele familiegeschiedenis. In 1919 startte Jules Beernaert met een drankenhandel in het klein Ieperstraatje. Picon en pastis waren toen goedverkopende aperitieven. In het begin van de jaren 60 zette mijn pa Julien de traditie verder en hij begon met drankenverkoop aan particulieren en aan huis. Maar we hadden ook een klein winkeltje bij ons thuis in de Meenseheirweg.”
En je amuseerde je al vroeg in de familiehandel?
“Als kind ging ik na school en op zaterdag al mee leveren naar de klanten. Ik vond dat leuk: ik leerde mensen kennen, we brachten lekkere dranken aan huis en we verdienden er ook nog een cent aan. Ik wist al van op heel jonge leeftijd dat ik die stiel ook wilde doen.”
Wat ook gebeurde want je nam de zaak van je vader over?
“Dat was in 1992 toen mijn pa met pensioen ging. Ik had net mijn legerdienst gedaan en was klaar voor de arbeidsmarkt (lacht). Toen ik de drankenhandel overnam, wist ik ook dat ik de zaak wilde uitbreiden. Er moesten producten bijkomen.”
Je leerde Roeselare kennis maken met huisgemaakte cocktails zoals ‘Roeselarenaerke’ ofwel Orange Lover?
“We zijn inderdaad gestart met de eigen productie van cocktails. Orange Lover, Red Lips met campari of onze kant en klare picon Black Sensation, we maakten die allemaal zelf in het vroegere café Tumulus op de hoek van de H. Hartstraat en de Meenseheirweg. Ja, ik begon te mengen, proeven, aanpassen om tenslotte zelf te bottelen. Dat was echt nieuw in Roeselare. In het begin verkocht ik mijn cocktails bij bierhandelaars en drankencentrales maar op een bepaald ogenblik toonden ook supermarkten zoals Delhaize en Carrefour interesse. In 2023 verkochten we maar liefst 70.000 flessen cocktail.”
Maar dat was al lang niet meer vanuit de ‘artisanale’ productieruimte in het vroegere café Tumulus?
“Neen, we zijn met de winkel in 1999 verhuisd naar de Meensesteenweg 311 en in 2005 kwam er een eerste uitbreiding met een magazijn. In 2010 installeerden we er ook een nieuw productieatelier en in 2015 hebben we de winkel en het magazijn uitgebreid. Ja, stelselmatig investeren en vooruitgaan, dat is eigenlijk ons motto.”
Je investeert ook veel in de contacten met wijnboeren. Veel van hen zijn al jarenlang trouwe leveranciers van kwaliteitswijnen?
“Ja, ik vind een persoonlijk contact zeer belangrijk. Toen ik de zaak in 1992 overnam, startte ik ook met horecaklanten. Ik leg mijn contacten op de horecabeurzen van Dusseldorf of Parijs. Sommige wijnboeren verkopen al twintig jaar of langer aan ons. En ze komen af en toe naar Roeselare om eens bij te praten, een stukje te eten of een wijndegustatie te leiden.”
“Ja, het is inderdaad ‘wijn met een gezicht’ want ik heb van mijn wijnboeren levensgrote afbeeldingen laten maken. De klanten zien dus werkelijk hoe de mensen eruit zien die hun wijn maken.”
Je zit nooit om een stunt verlegen. Je hebt nu een naamgenoot in de Champagne ontdekt?
“Ja, Vincent Beernaert verdeelt nu inderdaad de champagne van … Vincent Bernard (lacht). Toch leuk? Maar natuurlijk verdeel ik die champagne niet voor de naam maar wel omdat het een Premier Cru en een topwijn is.”
“Toen ik de drankenhandel overnam, wist ik ook dat ik de zaak wilde uitbreiden”
“En vroeger met een groot voetbalkampioenschap verkocht ik whisky in een glazen voetbalschoen. Dat was een lekkere blend in een leuk en toepasselijk voorwerp. En nu pak ik uit met een eigen ‘straatwijn’. Onze Cuvée rue de Menin is een Luxemburgse schuimwijn en op dinsdag 1 oktober heb ik alle handelaars uit de Meensesteenweg uitgenodigd bij mij om die wijn te ontdekken. En ze krijgen allemaal een gratis fles mee naar huis.”
Waarom doe je deze actie?
“Natuurlijk om onze straatwijn te proeven en ondertussen ook ons hele gamma dranken te ontdekken maar vooral om te netwerken met collega-ondernemers van de Meensesteenweg. Er zijn veel handelszaken bijgekomen en we kennen vaak onze buren niet. Dit moet veranderen en het zou prettig zijn als we een mooie groep ondernemers vormen die misschien ook toekomstige acties op het getouw kunnen zetten die onze straat ten goede komen.”
Waar zien we Vincent binnen tien jaar?
“Hier nog aan het werk. Hopelijk zelfs veel langer. Tegen dan misschien iets minder hard maar ik zal zeker niet snel stoppen. Ik zou de job en de klanten te hard missen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier