Zomer in Kortrijk lokt record van 1,2 miljoen bezoekers

Het Begijnhof werd in de nieuwe reisgids van Michelin bekroond met twee sterren, wat betekent dat het 'een omweg waard' is © MD
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

De binnenstad van Kortrijk ontving in juli en augustus 1.222.812 bezoekers. Dit zijn meteen de beste bezoekersaantallen sinds de start van de tellingen in 2019. Opvallend is dat de stad jaar na jaar meer bezoekers aantrekt. Een rijk en gevarieerd zomeraanbod, de Olympische Spelen en de bekroning met Michelinsterren hebben daar ongetwijfeld aan bijgedragen.

In juli ontving de binnenstad 598.249 bezoekers (2023: 584.659), in augustus waren dat er 624.563 (2023: 622.790). De Triënnale Kortrijk met als thema ‘After Paradise’ trok al veel bezoekers (het evenement loopt nog tot 6 oktober) en een indrukwekkend aantal van 9.850 mensen nam een kijkje in het historisch stadhuis. Ook de zomermarkten lokten zoals elk jaar veel volk naar het Jozef Vandaleplein en het Sint-Maartenskerkhof. Daarnaast publiceerde Visit Kortrijk voor het eerst een zomermagazine waarin alle interessante zomertips verzameld stonden.

Michelinsterren

Deze zomer was er nog meer goed nieuws: voor het eerst kregen de stad en enkele toeristische attracties een ster in de nieuwe reisgids van Michelin. Zowel de stad, de Onze-Lieve-Vrouwekerk als museum Texture ontvingen één ster, wat aangeeft dat ze ‘een bezoek waard’ zijn. Het Begijnhof werd bekroond met twee sterren, wat betekent dat het ‘een omweg waard’ is.

“We hebben de voorbije jaren met het OCMW fors geïnvesteerd in de restauratie van het Kortrijkse Begijnhof. Samen met Vlaanderen investeerden we 10,3 miljoen euro. Nooit eerder zag ons Begijnhof er zo mooi uit en dat wordt blijkbaar naar waarde geschat: het bezoekersaantal ging fors de hoogte in, tot 100.000 bezoekers per jaar”, zegt Philippe De Coene, schepen van Onroerend Erfgoed.

Meer Franse bezoekers

De bezoekers kwamen uit eigen regio voornamelijk uit Harelbeke, Zwevegem, Wevelgem en Menen. Op een breder niveau kwamen ze vooral uit West-Vlaanderen, maar ook uit Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Opvallend is ook de toename van Franse bezoekers. Dit is te verklaren door de verhoogde inspanningen om deze doelgroep te bereiken.

De cijfers zijn gebaseerd op geanonimiseerde data van gsm-signalen. Die houden enkel rekening met bezoekers die van buiten het meetgebied komen (R36). De bezoekers zijn ook telkens langer dan 30 minuten in de zone geweest. Mensen die wonen en/of werken binnen de R36 worden er dus uitgefilterd.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier