Stadsbestuur zet rem op het aantal vakantiehuizen

Burgemeester Christof Dejaegher vindt het welletjes geweest wat betreft de enorme groei aan vakantiewoningen in Poperinge. (foto MD)
Redactie KW

Het stadsbestuur van Poperinge wil een rem zetten op het aantal vakantiewoningen. Anders gaan in de dorpskernen te veel potentiële woningen voor jonge gezinnen verloren, klinkt het.

De Poperingse toeristische sector bood in 2024 al 134 toeristische logies aan in de vorm van hotels, B&B’s, campings, gastenkamers, jeugdverblijven en vooral vakantiewoningen, met voorsprong het grootste aanbod. “Samen zijn al deze logies goed voor 2.359 slaapplaatsen, een kleine daling ten opzichte van 2023. De grootste stijging in vooral vakantiewoningen viel te noteren tussen 2019 en 2023, met een groei van maar liefst 31 procent, wat al meteen een eerste verklaring biedt voor de rem die we er voortaan op plaatsen”, zegt burgemeester Christof Dejaegher (CD&V).

Meer overnachtingen

Met al deze accommodaties stond Poperinge in 2023 garant voor maar liefst 67.320 aankomsten, 9.000 meer dan het jaar voordien. Met een gemiddelde verblijfsduur van 2,5 nachten noteerde men in 2023 in totaal 161.932 overnachtingen, ruim 20.000 meer dan het jaar voordien. Bijna 90 procent van die bezoekers zijn landgenoten, slechts elf procent komt uit het buitenland, hoofdzakelijk Nederlanders en Britten.

“De vakantiewoningen tekenden voor de grootste groei in logies de voorbije jaren, maar als stadsbestuur vinden wij het welletjes geweest”, vervolgt de burgemeester. “Vooral in de bebouwde en bewoonde kernen is dit een probleem. Als die trend zich verderzet, verliezen wij ontzettend veel woningen die door gezinnen bewoond kunnen worden. En dan blijven we achter met doordeweeks doodse dorpen en straten. Door een ongebreidelde groei kunnen we ook slachtoffer van eigen succes worden. We plaatsten dan ook een rem op die groei. We kiezen niet voor een totale stop, maar voor een stop in onze woonkernen. We willen ook fiscaal de groei wat afremmen. Zo krijgt iedereen ademruimte om in te zetten op kwaliteit en een goede promotie. Zo wordt het ook voor iedereen rendabeler.” (AHP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content