Vos en Haas slaan de handen in elkaar met Filou & Friends

Emile Maes (Filou & Friends) en Astrid Maes (Uitgeverij Lannoo) © Filou Company
Margot Demeulemeester
Margot Demeulemeester Stadsreporter Kortrijk

Het populaire kinderkledingmerk Filou & Friends uit Marke en Uitgeverij Lannoo uit Tielt hebben elkaar gevonden in een unieke samenwerking. Vanaf 25 oktober ligt de exclusieve collectie van Filou & Friends, gebaseerd op de populaire illustraties uit de boeken van Vos en Haas, in de Filou-winkels.

Wat begon met een ontmoeting tussen Emile Maes (Filou & Friends) en Astrid Maes (Uitgeverij Lannoo), beide jongste generatie ondernemers binnen hun familiebedrijven, mondde uit in een “match made in heaven”. Emile, die als kind leerde lezen met de verhalen van Vos en Haas, en Astrid, die voor haar kinderen steevast voor Filou & Friends kiest, waren meteen enthousiast over de samenwerking.

De speelse homewear- en pyjamacollectie, speciaal ontworpen voor kinderen van 2 tot 10 jaar, is gemaakt van 100% biologisch katoen.

Maatschappelijke impact

“Als bedrijf vinden we het belangrijk om meer te zijn dan enkel een commerciële organisatie. Wij willen ondernemen met impact, en dat doen we door initiatieven te creëren die bijdragen aan een betere toekomst. Zo lanceerden we de voorbije twee jaar ons tweedehandsconcept ‘Filou Forever‘ om onze kwalitatieve producten voor iedereen toegankelijk te maken én een circulaire economie te ondersteunen.”

Door de samenwerking met Lannoo gaat Filou nog een stap verder in het realiseren van hun missie. “Lezen is een essentiële vaardigheid in onze maatschappij. Door samen te werken met Lannoo willen we actief leesbevordering ondersteunen”, aldus Emile.

Boeken tot leven laten komen

Naast de lancering van de collectie zullen de populaire Vos en Haas-boeken ook te koop zijn in de Filou-winkels. Bovendien organiseren beide bedrijven voorleesmomenten in de winkels om leesplezier bij kinderen te stimuleren.

“We willen kinderen enthousiasmeren door onze verhalen naast de boeken tot leven te laten komen”, zegt Astrid, hoofd marketing bij Uitgeverij Lannoo. “Met doe-expo’s, voorleesmomenten, inspirerende samenwerkingen met scholen en bibliotheken én een film creëren we een interactieve wereld rondom onze boeken. Dankzij de samenwerking met Filou & Friends krijgen Vos en Haas een plek in het dagelijkse leven van gezinnen, en dat maakt onze uitgeverij trots, want leesopvoeding begint thuis.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier