Voormalige douanesite in Rekkem krijgt modern zakenkantoor en sanitair blok

In de gebouwen waar vroeger douanediensten waren gevestigd, komt een modern zakenkantoor met verschillende individuele burelen, een multifunctionele ruimte en een moderne keuken. © CL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Tijdens de voorstelling van het ambitieuze meerjarenplan werd meteen duidelijk dat het stadsbestuur van Menen de opwaardering van de LAR hoog op de prioriteitenlijst had gezet. Het startsignaal wordt gegeven met de bouw van een Business Center en een Facility Block.

De LAR, het transportcentrum langs de E17 en pal aan de grens met Frankrijk, blaast ondertussen bijna 40 kaarsjes uit. Een opwaardering van de site drong zich dan ook op en daarvoor werd in het beleidsplan niet minder dan 9.4 miljoen euro voorzien. “De LAR, met beide sites Noord en Zuid, is goed voor een tewerkstelling van meer dan 1.500 mensen en staat garant voor honderden vrachtbewegingen per dag”, zegt burgemeester Eddy Lust. “De zone blijft verder groeien en toch is de leegstand quasi nihil. De E17 is één van de belangrijkste doorgangsroutes van het land en speelt ook een cruciale rol voor de industrie in het noorden van Frankrijk. Het is dan ook van cruciaal belang dat we de concurrentiepositie van de LAR verstevigen en dat we ook inzetten op het aantrekken van hoogwaardige logistieke profielen. Het dossier voor deze vernieuwing lag al langer op tafel, nu gaan we over tot het realiseren van het project.”

De oude gebouwen van de douane.
De oude gebouwen van de douane.© CLL

Een eerste stap wordt de bouw van een Business Center, met niet minder dan 360 vierkante meter aan oppervlakte. “In de gebouwen waar vroeger douanediensten waren gevestigd, komt een modern zakenkantoor met verschillende individuele burelen, een multifunctionele ruimte en een moderne keuken”, gaat schepen Renaat Vandenbulcke verder. “De burelen kunnen op korte of lange termijn worden gehuurd en kunnen zelfs als flexikantoren dienst doen. Mensen die bijvoorbeeld slechts enkele uren willen werken, tijdens lange verplaatsingen, hebben zo een plaats waar ze alles ter beschikking hebben. We willen ons richten tot bedrijven in de logistieke sector die niet meteen nood hebben aan laadbruggen of opslagruimte.”

Sanitair blok

Met de komst van het Business Center wordt meteen ook werk gemaakt van een ander, heikel punt. “Op de LAR konden chauffeurs zich nergens wassen bij gebrek aan sanitaire voorzieningen.” Carine Eeckhout, projectmanager bij Leiedal, is dan ook blij de komst van een gloednieuw Facility Block voor te stellen. “Op een centraal punt op de LAR bouwen we een blok, voorzien van gescheiden toiletten voor mannen en vrouwen en een douche. Het geheel wordt omringd door een groene zone waar iedereen tot rust kan komen of wat kan eten en er zal ook een ruime parking worden aangelegd. Alles zal worden opgetrokken met robuuste, vandaalbestendige materialen waardoor we de stadsdiensten niet moeten opzadelen met extra toezicht.”

Het Facility Block op de oude douanesite.
Het Facility Block op de oude douanesite.© repro CLL

Het kostenplaatje bedraagt 650.000 euro. “Een bedrag dat werd meegerekend in ons meerjarenplan”, vult de burgemeester verder aan. “Bijna de helft van de investering ontvangen we uit subsidies van zowel Europa als Vlaanderen en de provincie. De rest van de meer dan 9 miljoen euro die we voor de LAR hebben uitgetrokken, zal vooral dienen voor structurele werken zoals de vernieuwing van de rioleringen, het wegdek of het aanleggen van groene zones.

KW Kortrijk – Menenhttps://www.facebook.com/kwkortrijkmenen/https://www.facebook.comFacebook1280

Burgemeester van Menen Eddy Lust lichtte samen met de verschillende partners de plannen op de LAR toe. Meer weten? Lees het hier: https://kw.be/nieuws/samenleving/voormalige-douanesite-in-rekkem-krijgt-modern-zakenkantoor-en-sanitair-blok/article-normal-408017.html

Geplaatst door KW Kortrijk – Menen op Dinsdag 17 december 2019

video1.0https://www.facebook.com/kwkortrijkmenen/videos/442866543059613/500

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier