Vijf pertinente vragen na de nieuwe omgevingsvergunning voor Clubstadion in Sint-Andries

Het oude, door betonrot geteisterde Jan Breydelstadion in Sint-Andries. © JVM
Stefan Vankerkhoven

De Vlaamse Regering gaf begin deze week een nieuwe omgevingsvergunning aan Club Brugge voor de bouw van een stadion met 40.000 zitjes op de Olympiasite in Sint-Andries. Is dit dossier na bijna twintig jaar uit de impasse? Of zitten er nog addertjes onder het gras? Een stand van zaken in vijf vragen en antwoorden.

Burgemeester Dirk De fauw (CD&V): “De nieuwe omgevingsvergunning is juridisch veel beter onderbouwd dan de vorige, ze wordt moeilijk aanvechtbaar.”

Mobiliteitsplan

Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA): “We hebben een ongezien mobiliteitsplan uitgewerkt, samen met het stadsbestuur en de politie, om ervoor te zorgen dat er een goed evenwicht is met de directe omgeving. De leefbaarheid voor de buurtbewoners is in het hele traject een aandachtspunt geweest.”

Club Brugge investeert mee in stedelijk groen

Zuhal Demir

“Dat zet in op een modal shift naar andere transportmiddelen dan de wagen. Zonder zo’n sterk mobiliteitsluik zou een vergunning erg moeilijk geweest zijn. Daarnaast investeert de club mee in stedelijk groen, wat een pluspunt is en een belangrijke bijdrage in het kader van de klimaatverandering.”

Park

“De 3.000 nabijgelegen parkeerplaatsen zullen bovendien op niet-wedstrijddagen ten dienste staan van de gemeenschap en functioneren als parkzone. Op die manier is er ook een grote meerwaarde voor de buurt. Er komt op de site ook een loopparcours en speel- en sportelementen.”

“Er moet ook een klachtenpunt voor buurtbewoners opgericht worden, zodat Club en de stad snel kunnen handelen en bijsturen als er problemen optreden in de toekomst. Het mobiliteitsplan en de strikte naleving ervan zal gemonitord én opgevolgd worden.”

Dirk De fauw: “Eerstdaags wordt die vergunning geafficheerd en vanaf dan hebben buurtbewoners 45 dagen de tijd om eventuele bezwaren bij de Raad van Vergunningsbetwistingen in te dienen tegen de nieuwe vergunning. Ik hoop dat ze zich kunnen vinden in de nieuwe omgevingsvergunning.”

Het maatschappelijk draagvlak botst op individuele belangen

“Je hebt niet alleen de zeventien malcontente buurtbewoners die al drie keer bezwaar aantekenden. Er is indertijd door Leefbaar Sint-Andries een crowdfunding georganiseerd om al die rechtszaken te bekostigen. Naar verluidt hebben 300 personen geld gedoneerd. Maar die steungroep wil de namen van de leden geheim houden, uit angst voor intimidaties en bedreigingen.”

Draagvlak

“Club Brugge heeft opnieuw contact opgenomen met de buurt, om hen te overtuigen van de degelijkheid van het mobiliteitsplan. Er is een groot maatschappelijk draagvlak voor een nieuw stadion, maar dat botst soms op individuele belangen. Ook politiek is er grote eensgezindheid in dit dossier.”

“Hét probleem is dat de tegenstanders van het stadion niet geloven dat het verplicht combisysteem, met tickets voor het stadion en toegang tot de tien randparkings, van waar de voetbalsupporters in shuttlebusjes naar Jan Breydel gebracht worden, in de praktijk zal werken. Maar het is een voorwaarde die opgelegd wordt in de vergunning.”

Zuhal Demir: “We hebben bij de opmaak van de omgevingsvergunning rekening gehouden met de schorsing van dat parkeerreglement. Dat noodzaakte ons tot een herwerking van het dossier, waarin een ‘dubbelmotivatie’ is opgenomen. Die anticipeert op beide scenario’s: een finale vernietiging van de parkeerverordening van de Stad Brugge of het handhaven ervan. Op die manier kon de vergunning afgeleverd worden.”

Het verbaast mij hoe lichtzinnig sommige magistraten oordelen

Dirk De fauw

Dirk De fauw: “De Raad van State heeft onze parkeerverordening enkel geschorst, niet vernietigd. Het verbaast mij hoe lichtzinnig sommige magistraten oordelen. We hadden nochtans hard gewerkt aan dit dossier, alle politieke partijen waren en zijn eensgezind: dit is dé oplossing voor de stadionperikelen. Ook de Vlaamse regering en het Vlaams parlement staan er achter. En dan schrijft een magistraat in zijn arrest: ‘op het eerste zicht blijkt…’

“Die rechter heeft het dossier niet eens grondig bestudeerd en schorst onze verordening, terwijl de top van de Vlaamse administratie en diverse juristen én de auditeur tot het tegenovergestelde advies kwamen. Maar ja, Brugge zal nu, voor de juridische zekerheid, de opdracht geven voor een uitgebreider milieu-effectenrapport (plan-MER).”

Grote projecten

“Dat heeft het schepencollege maandag beslist. Ook al vinden onze juristen en de Vlaamse cel-MER dit niet nodig. Die achten een screening voldoende. Maar we zullen de Raad van State ter wille zijn.”

Urbanisatie- en sportschepen Franky Demon: “Dat nieuwe parkeerreglement was niet enkel voor het nieuwe Clubstadion opgesteld, het is van belang voor alle grote bouwprojecten in Brugge. Bijgevolg moet het alle juridische toetsen kunnen doorstaan. Vandaar dat we een plan-MER zullen opstellen, om nog miserie in de toekomst te voorkomen.”

Dirk De fauw: “In principe kan Club Brugge de werken aanvatten, 45 dagen na de bekendmaking (affichering) van de omgevingsvergunning. Op voorwaarde dat niemand bezwaar aantekent bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen.”

“Er zijn nog enkele voorbereidende werkzaamheden nodig, ik verwacht dat Club Brugge eind dit jaar of begin volgend jaar de bouwwerken aanvat. Voor mijn part mag Club gerust al op 12 oktober, twee dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen, een symbolische eerste spadesteek in de grond steken.” (lacht)

Club zou, als alles goed gaat, in het seizoen 2026-27 in een nieuw stadion kunnen spelen

“De firma Alheembouw heeft eerder al verklaard dat ze het nieuwe Clubstadion kan bouwen op anderhalf jaar tijd, zodat er in principe in het seizoen 2026-2027 in het nieuwe stadion zou kunnen gevoetbald worden, als alles naar wens verloopt. Het oude Jan Breydelstadion wordt pas afgebroken als het nieuwe klaar is, om de continuïteit te garanderen.”

Franky Demon: “Maar als buurtbewoners toch bezwaar aantekenen bij de Raad voor Verguningsbetwistingen, betekent dat opnieuw een jaar vertraging.”

Dirk De fauw: “Recent heeft de Raad enkele extra magistraten mogen en kunnen aanwerven. Misschien kan daardoor de termijn wat ingekort worden tot acht à tien maanden. Hoe dan ook, Club zal het, zoals bij de vorige gerechtelijke procedures, niet aandurven om al te beginnen bouwen, voordat de Raad ten gronde geoordeeld heeft. Dat is een te groot risico. Stel dat ze hun nieuwe tempel dan weer moeten afbreken. Al moet ik eerlijk toegeven dat het in de praktijk zelden voorvalt dat een bestaand groot gebouw gesloopt wordt op rechterlijk bevel.”

5. Hoe ver staat het met de plannen voor het stadion van Cercle Brugge?

Franky Demon: “Het provinciebestuur is bezig met de opmaak van de provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor Sint-Pieters. In de zone van de Blankenbergse Steenweg wordt ook ruimte voor een stadion voor Cercle onderzocht. Het is bij mijn weten de enige Brugse locatie die nog in aanmerking komt. Alle andere pistes zijn geschrapt.”

Cercle mag aan dezelfde voorwaarden als nu in het nieuwe Clubstadion spelen

“Het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) is een lang stappenplan dat nog jaren zal aanslepen. Er is een akkoord tussen beide Brugse teams dat Cercle, in afwachting van een eigen voetbalstadion, een tijdje bij de buren speelt.”

Dirk De fauw: “We hebben als stadsbestuur Cercle de garantie gegeven dat de Vereniging tijdelijk in het nieuwe stadion van Club kan spelen aan dezelfde voorwaarden als nu in het Jan Breydelstadion, wanneer de oude voetbaltempel gesloopt wordt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier