Verkaveling Strobbetuinen krijgt vorm
Er zijn wat meer details bekend rond de invulling van de Strobbetuinen, een nieuw toekomstig stadsdeel dat zich uitstrekt tussen het Baertshof, de Dirk Martenslaan en Kasteelstraat. Op de gemeenteraad raakte duidelijk waar er op de site door vastgoedontwikkelaars mag gebouwd worden.
Het is al langer bekend dat de stad een groot deel van voormalige drukkerij Strobbe wil omvormen tot een nieuwe kunstacademie, stadsarchief en bibliotheek. In het verlengde van dat project is er in de toekomst plaats voor het project Strobbetuinen, een reeks verkavelingen voor verschillende woningtypes. Op termijn verdwijnen dan ook locaties zoals het postgebouw, het vredegerecht en de huisvestingsdienst en in de plaats komen realisaties van verschillende projectontwikkelaars.
Nu is er door de betrokken partijen een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. Het gaat om een nieuwe aanvraag voor het wegenisdossier waarin het plangebied is uitgebreid met het perceel van het vredegerecht. Daaruit blijkt dat er sprake is van een verkaveling met zes kavels: een eerste lot bestaat uit de zogenaamde ‘optopping’ of extra verdieping bovenop de huidige Strobbehal, het tweede lot uit de kunstacademie zelf.
Groene corridor
Een derde en vierde lot omhelzen de afsplitsing van de witte hoekwoonst en de voormalige Strobbeparking, een vijfde lot een toekomstige meergezinswoning en een zesde lot de groene corridor tussen de kunstacademie en de bewoning. “Deze laatste zone zal een publiek karakter krijgen, maar privaat blijven, gezien de parkeerkelder van het woonproject zich daar deels onder zal bevinden”, zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Caroline Maertens (N-VA). “Lot 7 bevat de mogelijke ontwikkeling op de site van het vredegerecht, dat door een tweede projectontwikkelaar is opgekocht en apart van het eerste deel van Strobbetuinen wordt ontwikkeld.”
Geen bezoekersparking
Veerle Renier (Groen) was op de gemeenteraad benieuwd naar de timing en het verloop van het hele project. Jan Dierickx-Visschers vroeg zich dan weer af of er voldoende onderzoek naar parkeergelegenheid werd gedaan.
Caroline Maertens: “Er is inderdaad geen bezoekersparking in deze zone voorzien omdat we die groen en verkeersvrij willen houden. Parkeren kan voor bewoners van het project ondergronds, anderen kunnen dichtbij op de parking van het goederenstation terecht. De bedoeling is dat wij en projectontwikkelaar ION, verantwoordelijk voor het grootste deel van de verkaveling, gaan ontwikkelen rekening houdend met elkaar, al kan de timing iets verschillend zijn. (VADU)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier