Vergunning voor heraanleg beruchte verkeerswisselaar eindelijk aangevraagd
Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft eind december 2020 eindelijk een vergunning aangevraagd voor de heraanleg van de verkeerswisselaar R8-A19, beter bekend als ‘de put’. Met de effectieve aanvraag komt de start van de werken aan de afrit Kortrijk-West opnieuw wat dichterbij.
Goed nieuws voor wie vaak de verkeerswisselaar van de R8 met de A19 gebruikt. Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer heeft de omgevingsvergunning voor de grootschalige heraanleg van het gevaarlijke knooppunt halfweg december 2020 ingediend. Dat bevestigt woordvoerder Veva Daniëls.
Die omgevingsvergunning is nodig om van de huidige wisselaar met verkeerslichten en scherpe bochten een vlotte trompetaansluiting te maken van de ring rond Kortrijk op de snelweg A19 richting Ieper.
Veel ongevallen
De inrichting zorgt vandaag bovendien ook dat het verkeer er tijdens de spitsuren maar moeizaam verloopt. Er gebeuren ook regelmatig ongevallen, en dit al 25 jaar lang. In de nieuwe opstelling zal het verkeer elkaar niet langer onnodig moeten kruisen.
“De laatste grondverwerving voor het project – een grondruil van een perceel in Bissegem – is nog niet helemaal rond, maar die procedure gaat de goede richting uit”, stelt Veva Daniëls, woordvoerder van Wegen en Verkeer. “Wij verwachten daar absoluut geen problemen.”
Eens de omgevingsvergunning helemaal rond is, kan Wegen en Verkeer overgaan tot de aanbesteding van de werken. “Wij voorzien dat in de loop van 2021”, aldus Veva Daniëls nog. “De effectieve uitvoering van de heraanleg van de verkeerswisselaar Kortrijk-West volgt daarna.”
Zo is de nieuwe verkeerswisselaar alleszins opnieuw een stapje dichterbij en lijkt er dan toch een einde te komen aan een intussen decennialange procedure van studies, plannen en onteigeningen.
20,6 miljoen euro
Eind vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) al aan 20,6 miljoen euro vrij te maken voor de heraanleg. “Door heel concreet gevaarlijke punten, zoals dit er één is, weg te werken, moet het veiliger worden op onze Vlaamse wegen”, stelde ze toen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier