Verdeelpunt Bpost in Wevelgem klaar voor de piek

Het is druk in het Mailcenter Wevelgem van Bpost. © Foto Kurt
Hannes Hosten

Door het recordaantal pakjes dat momenteel wordt verstuurd, ziet Bpost zich verplicht om een deel ervan door de klant te laten afhalen in een afhaalpunt. Nochtans zetten de medewerkers alle zeilen bij om zoveel mogelijk pakjes geleverd te krijgen. Dat zagen we woensdag zelf in het verdeelpunt in Wevelgem.

De activiteiten starten er elke ochtend om 4 uur. Als we om 6.30 uur in het Mailcenter aankomen, is het sorteren van pakjes en brieven al volop bezig. Een vrachtwagen vol pakketten van Bol.com, Coolblue en andere Zalando’s is net gearriveerd. Een tiental mensen scannen de pakjes op de sorteerband en leggen ze in één van de vele metalen karren die opeengepakt rondom de band staan.

De karren staan tot in de gang. “Anders is dat niet zo hoor”, lacht teamleader Dieter Verbeke (35) uit Kortrijk. “Maar eigenlijk is het gebouw niet op zo’n toevloed voorzien.” Toch loopt alles gestroomlijnd. “We werken hard. Drie uur aan een stuk pakjes uit de vrachtwagen op de band leggen, soms tot 30 kilo, is zwaar. Je moet het maar eens doen. Maar het contrast met de eerste lockdown is groot. Toen kregen onze mensen tekeningen en kaartjes. Nu zijn we weer het vuil van de straat.”

Van 15 naar 60 pakjes

Vanuit het Mailcenter Wevelgem vertrekken alle pakjes en brieven voor Gullegem, Moorsele, Wevelgem, Sint-Eloois-Winkel, Moorslede, Dadizele en Ledegem: samen goed voor 25.000 brievenbussen. Na het sorteren doen dezelfde medewerkers 45 diensten, waarvan zowat de helft autootjes met pakjes en de andere helft postbodes met de fiets of brommer. “Normaal hebben de postbodes elke dag zo’n 15-tal pakjes te bezorgen. Nu zijn het er soms 60”, vertelt Dieter. “De mensen met de auto moeten elke dag zelfs 80 tot 120 pakjes thuisbrengen. Anders is dat de helft. We verwerken dagelijks 2.500 pakjes. Dat is dubbel zoveel als anders in deze periode.”

Met de glimlach

Katia Algoet (30) uit Menen werkt al acht jaar voor Bpost, waarvan zes jaar vanuit Wevelgem. “Dat het een zware job is, snappen de mensen niet. Ze denken dat je gewoon wat met je camionnetje rondrijdt. Maar het begint al met het sorteren, de auto laden, met soms pakken van meer dan 30 kilo. Normaal breng ik 60 pakjes per dag rond, nu zijn het er 120 tot 130″, aldus Katia. “Vroeger was ik tegen 13 uur klaar, nu is het 14 uur of later. Het is dus langer werken voor hetzelfde loon. Maar ik doe mijn werk super graag. Tegen mij blijven de klanten vriendelijk, al klagen ze ook wel eens. Maar een glimlach doet veel, hé.”

Tussen de twee lockdowns door was er ook niet echt een adempauze. “Het bleef hier rond 1.800 pakjes per dag draaien. En het zal nog niet verminderen: Black Friday, Sinterklaas, Kerstmis…. Volgende week verwachten we de piek, dagelijks rond de 3.000 pakjes. Maar het lukt wel. Ik heb een topteam. Al mag er niet veel gebeuren. Als er drie mensen ziek vallen, is het gedaan”, besluit Dieter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise