Unizo Deerlijk wil tijdens midzomer de aandacht vestigen op het belang van de lokale handelaar in de gemeente. “We dromen met zijn allen van een aangenaam centrum met vele winkels en terrasjes, maar de realiteit is dat vele inwoners schrik hebben dat er binnenkort geen lokale warme bakker meer zal zijn”, stellen voorzitter Hendrik Maebe en Jurgen Beke.
In het centrum van Deerlijk is er momenteel een sterk aanbod aan modewinkels, zaken in accessoires, horeca en interieurzaken. De Harelbekestraat en Schoolstraat floreren als nooit tevoren, terwijl de Hoogstraat en de omgeving van de Sint-Columbakerk langzaam aan het doodbloeden zijn. “Om de dreigende groei van leegstand tegen te gaan, moet er dringend werk gemaakt worden van de opwaardering van de kernen in Deerlijk”, verduidelijkt voorzitter van Unizo Deerlijk Hendrik Maebe.
“Er zijn al verschillende masterplannen opgesteld door studiebureaus maar die zijn meestal te ingrijpend zodat ze op de lange baan worden geschoven. Kleinere ingrepen kunnen al een grote impact hebben op de sfeerbeleving en omgeving om nieuwe handelaars aan te trekken naar onze kernen. Het is echt hoog tijd om de spade in de grond te steken.”
Big Five
“In kleinere gemeenten zoals Deerlijk wordt vaak gesproken over ‘bruisende en bedrijvige kernen’, maar dat blijft al te vaak een containerbegrip. Studiebureaus vergelijken ons immers graag met grotere Vlaamse centrumsteden, waar toeristische trekpleisters, winkels en cultuur een volledige dagbeleving mogelijk maken. In Deerlijk ligt de uitdaging echter anders. Onze focus moet liggen op het uitbouwen van voorzienende kernen, kernen die meer beantwoorden aan de dagelijkse noden van onze inwoners.”
“Het is hoog tijd om de spade in de grond te steken” – Hendrik Maebe, voorzitter Unizo
“Denk aan een warme bakker, een authentieke slager, een bruine kroeg, een bankautomaat en een krantenwinkel. Vijf zaken die Vlaams parlementslid Toon Vandeurzen (CD&V) treffend omschrijft als de ‘Big Five’. Unizo Deerlijk wil daarom samen met het gemeentebestuur werk maken van een duurzaam handelsbeleid en gerichte acties uitwerken om het aanbod van basisvoorzieningen te waarborgen.”
Runshopping
“In Deerlijk winkelt de meerderheid van onze shoppers vooral functioneel”, gaat Jurgen Beke voort. “Dat betekent dat zij minder tijd nemen om uitgebreid te shoppen en zich richten op één of enkele gerichte aankopen. Dat wordt runshopping genoemd. Vlotte bereikbaarheid en parkeermogelijkheid dicht bij de winkel zijn daarom heel belangrijk. Bij Unizo Deerlijk blijven we dan ook ijveren voor een voldoende parkeeraanbod in onze winkelstraten.”
“Pop-ups zijn een goede maatregel om leegstand tegen te gaan. Het gemeentebestuur nam alvast het goede voorbeeld door de winkelruimte naast het gemeentehuis in de Harelbekestraat (de vroegere Blokker) hiervoor vrij te geven. Die geraakt telkens ingevuld en is een perfecte aanzet voor een jonge starter om zich kenbaar te maken bij de Deerlijkse shoppers vooraleer te investeren in een eigen pand. Op de website van onze gemeente vind je daar al alle informatie over de ondersteuning en kan je je aanvraag indienen.”
Kernwinkelgebied
“Er is de toename van de gestapelde woningbouw in onze kernen en zolang de vraag naar woningen hoog blijft, zal die blijven stijgen omdat de nog beschikbare open ruimte niet meer aangesneden mag worden. Dit laatste is een goede zaak maar dit zorgt tegelijk voor een geheel veranderend straatbeeld. De afbakening van een kernwinkelgebied dringt zich op zodat het beleid specifieke vergunningsvoorwaarden kan opleggen en ondersteunende maatregelen kan nemen voor een sterke handelskern, want meer bewoners betekent ook meer potentiële klanten”, rondt Jurgen Beke af.
Info: Hendrik Maebe, 0474 68 02 70, info@wijnhuishendrik.be, Jurgen Beke, 0473 85 26 78, jurgen_beke@telenet.be.