Torhoutse boezemvrienden verkopen T-shirts voor ‘draaglijke’ wereld

De initiatiefnemers van de kledinglijn Bearable voor het goede doel: Bruno Dedeyne (links) en Maarten Chys. Met dank aan Daan Schellemans voor de foto.©JS
De initiatiefnemers van de kledinglijn Bearable voor het goede doel: Bruno Dedeyne (links) en Maarten Chys. Met dank aan Daan Schellemans voor de foto.©JS
Johan Sabbe

Maarten Chys en Bruno Dedeyne, boezemvrienden uit Torhout, voeren duurzaamheid hoog in het vaandel. Een maand lang verkopen de twee studenten unieke T-shirts ten voordele van een project van herbebossing in Australië. Hun pop-upkledinglijn heet toepasselijk ‘Bearable’, het Engels voor wat ze beogen: de wereld een tikkeltje ‘draaglijker’ maken.

Maarten (24) uit de Aardenhuttestraat volgt momenteel een manamaopleiding Global Health en Bruno (23) uit de Oude Gentweg een postgraduaat IT Management. Laatstgenoemde heeft zopas zijn eigen onderneming Studio Lam opgericht, die zich toespitst op grafische en webdesign en die voorts onder meer voor het gepersonaliseerd bedrukken van kleding en papierwerk instaat.

De twee jongemannen kennen elkaar al jaren. Hun vriendschap is op hun wijk gegroeid in de schoot van KSA Driekoningen, de jeugdbeweging waarvoor ze zich nog altijd engageren en waarvan ze samen hoofdleider zijn geweest.

Pop-upkledinglijn enkel een maand te koop

“We verkopen onze T-shirts met de afbeelding van een koala in principe maar een maand”, aldus Maarten. “Tot en met zondag 21 maart. De keuze voor dat buideldiertje is geen toeval, want de opbrengst van onze kledinglijn gaat, via de organisatie One Tree Planted, integraal naar herbebossing in Australië. Dat gigantische land werd recent weer zwaar getroffen door bosbranden. Zo verliezen de koala’s hun biotoop en hun voedsel. Als het zo doorgaat, bestaan ze over pakweg 30 jaar niet meer. En dat willen we kost wat het kost voorkomen. Onze unieke T-shirts zijn niet enkel vlot draagbaar , maar maken de leefomstandigheden voor de sympathieke koala’s hopelijk wat draaglijker .”

“We beschouwen ons kleinschalige project als een mooie kans om bij te dragen aan de duurzaamheid”, pikt Bruno in. “Het ontwerp van de T-shirts heb ik met Studio Lam gemaakt. Ik zou mijn onderneming op termijn verder willen uitbouwen met een webshop waar iedereen terechtkan voor het aankopen van betaalbare, duurzame kleding. Maarten ijvert net zo hard voor een betere wereld. Hij zou in de toekomst graag gezondheidsprojecten opzetten in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Ook hij vindt duurzaamheid erg belangrijk.”

Hopen op een klein bosje in Australië

De T-shirts zijn in alle courante maten verkrijgbaar. Ze kosten 22 euro voor kinderen en 25 euro voor volwassenen. De opbrengst van één T-shirt komt neer op drie bomen heraanplanten.

“We willen met Bearable de mensen vooreerst laten stilstaan bij de milieuproblematiek”, geeft Maarten nog wat duiding. “Daarnaast willen we dankzij het herbebossen de opwarming van de aarde tegengaan en de bedreigde koala’s écht helpen. En ten slotte willen we bewijzen dat milieubewust ondernemen effectief kan. Onze T-shirts zijn uiterst duurzaam en we hopen dat ons concept veelvuldig door anderen overgenomen zal worden. Het zou prachtig zijn mocht de opbrengst een klein Australisch bosje opleveren.”

Bestellen kan via de Bearable . Voor alle info: bruno@studiolam.be .

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier