Alle patiënten zijn ondertussen verhuisd van de campus Wilgenstraat naar de nieuwe campus in Rumbeke van AZ Delta en dinsdag werd de nieuwbouw ook voorgesteld aan de (nationale) pers. In deze krant is al heel wat inkt gevloeid over het nieuwe ziekenhuis, maar toch weerhielden we nog tien leuke of praktische weetjes over het ziekenhuis.
1. Historisch fusie-akkoord
De oorsprong van de nieuwbouw gaat al terug tot 2000. “Toen bleek uit een rapport dat we met Heilig Hartziekenhuis geen toekomst meer hadden in de Wilgenstraat. We boden hoogkwalitatieve zorg, maar de infrastructuur kon er niet mee evolueren”, aldus Herman Vanlerberghe, voorzitter van de Raad van Bestuur. De eerste plannen voor een nieuwbouw – voor het Heilig Hartziekenhuis – werden gemaakt. Maar in 2012 volgde het historisch fusie-akkoord waar onder meer ook Geert Depondt hard mee aan werkte tussen het Heilig Hart- en het Stedelijk Ziekenhuis. In 2015 ging men officieel van start met 2 campussen in Roeselare en eentje in Menen, in 2018 kwam Rembert Torhout erbij. De jongste jaren kregen 800 medewerkers een nieuwe job bij AZ Delta, dat ging ook gepaard met de nodige groeipijnen
2. Maandag eerste kindje?
De verhuizing is nog niet helemaal afgerond. Volgende week verhuizen nog de diensten geriatrie, psychiatrie en palliatieve zorg van de campus Westlaan naar Rumbeke. Op maandag 15 juni nemen ook al de diensten gynaecologie en kinderziekten er hun intrek. Het verloskwartier wordt maandag 15 juni om 8 uur geopend. Voortaan worden geen kindjes meer geboren aan de Ronde Kom, maar wel in Rumbeke. Het eerste kindje dus ten vroegste maandag. “Misschien kunnen we ouders overtuigen het Delta te noemen, dat blijkt ook een Griekse meisjesnaam te zijn”, knipoogde Bart Wenes, ondervoorzitter van de Raad van Bestuur.
3. Werken in clustermodel
Het Roeselaarse architectenbureau VK Studio was van meetaf aan betrokken bij het uittekenen van de plannen. Het gebouw is een vertaling van een nieuw concept om betere zorg en privacy te garanderen. De raadplegingen van een bepaalde medische discipline liggen vlakbij de verblijfsafdelingen waardoor artsen en zorgverleners dicht bij de patiënten kunnen werken. De accommodatie voor raadplegingen en onderzoeken ligt aan de voorkant, gericht op de stad en is herkenbaar aan de rode bakstenen. De hospitalisatie situeert zich aan de achterkant, gericht op groen en rust. Steven Wallays (VK Group): “Van meet af aan hebben we duurzaamheid hoog in het vaandel gehouden, van isolatie tot het beheer van de waterhuishouding.”
4. Kostprijs: 426 miljoen euro
Een state-of-the art ziekenhuis bouwen kost ook een bom geld. 426 miljoen euro om precies te zijn. “Iets meer dan de helft daarvan komt van de Vlaamse overheid. Daar zijn we hen ook erkentelijk voor. We willen dan ook goede zorg bieden aan honderdduizenden West-Vlamingen hier uit Roeselare en omgeving.” Er is ook zeven jaar gebouwd aan het ziekenhuis, de eerste steen werd in 2013 gelegd.
5. Indrukwekkende cijfers
Dit reusachtig gebouw herbergt ook heel wat materialen. De bebouwde oppervlakte bedraagt 34.000 vierkant meter, de totale oppervlakte van alle verdiepingen samen loopt op tot 120.000 vierkante meter. Zo zijn er 700 bedden voor opname en 110 plaatsen in het dagziekenhuis. 5.900 branddetectoren, 4.000 deuren, 31 liften en 1.028 toiletten zijn voorzien.

6. Universitaire ambitie
West-Vlaanderen heeft geen universitair centrum maar AZ Delta streeft ernaar dat niveau zeker te halen. AZ Delta is daarom ook constant op zoek naar gespecialiseerde artsen die in een bepaald domein een grote expertise hebben. Samenwerken blijft ook het devies. Met AZ Sint-Jan in Brugge vormt AZ Delta een door het Riziv erkend gespecialiseerd centrum voor slokdarm- en pancreaschirurgie. De complexe operaties aan de pancreas worden in Brugge uitgevoerd, de ingrepen aan de slokdarm in Rumbeke. Met het Jan Ypermanziekenhuis in Ieper en Sint-Andriesziekenhuis in Tielt vormt AZ Delta een ziekenhuisnetwerk onder de noemer TRIaz. Samen met beide partners wordt een zorgstrategisch plan voor de regio uitgewerkt.
7. Helihaven naast de spoed
De nieuwe spoedafdeling verwacht meer trauma’s te moeten verwerken gezien de vlot bereikbare ligging. Door de beperktere aanrijtijd verwacht men dat meer spoedgevallen richting Rumbeke zullen afgeleid worden. Per dag worden nu 120 patiënten behandeld. Naast de spoedafdeling is er ook een helihaven, een van de drie erkende in West-Vlaanderen waar de NH90 (de opvolger van de Sea King) aan de grond mag komen.
8. Campussen behouden
De campus Rumbeke komt nu natuurlijk het meest in de kijker te staan, maar ook op de campus in de Brugsesteenweg, ook wel de stadscampus genoemd, werd geïnvesteerd. Voor in totaal 34 miljoen euro. Op de vroegere parking voor ziekenhuis werd een nieuwbouw opgetrokken waar onder meer het nieuw sportmedisch centrum Sport’R zijn onderkomen heeft. Onder het gebouw is er een ook een parking op twee niveaus voor een 200-tal wagens. Ook de infrastructuur van de campussen in Menen en Torhout werd de afgelopen jaren stelselmatig vernieuwd. In die campussen wordt de basiszorg voor de regio verzekerd, met onder meer spoedafdeling en een materniteit.
9. Ook publieke apotheek
Het ziekenhuis herbergt op de eerste verdieping een restaurant dat ook open staat voor externen die er iets willen nuttigen. In de onthaalruimte is er ook een shop. Aan de ingang oost (kant RADar-gebouw) situeert zich ook een publieke apotheek. Als je een geneesmiddel voorgeschreven krijgt bij raadpleging kan je de medicatie dus ook meteen in de apotheek halen. Behalve medicatie kun je er ook terecht voor een aanbod aan medische apparaten zoals bloeddrukmeters, maar ook rolstoelen, rollators, ziekenhuisbedden en krukken. AZ Delta is een rookvrij ziekenhuis. Er mag enkel nog gerookt worden op daarvoor aangewezen rookruimtes op elke campus.
10. Bereikbaarheid
Met de wagen is de campus Rumbeke vlot bereikbaar via de Rijksweg. De bezoekersparking ligt vlak voor de hoofdingang. Wie naar de spoed of de kiss-&ride-zone moet, volgt de aparte bewegwijzering. Ingang oost is er voor de patiënten die vaak op behandeling moeten in een afdeling die zich ook aan die zijde bevindt. Met de fiets kun je via verschillende trajecten het ziekenhuis bereiken, voor de hoofdingang kun je fiets stallen en je elektrisch exemplaar zelfs opladen. Er is ook halte voorzien van De Lijn, de bus maakt ook de verbinding met het Roeselaarse station. Onthaalmedewerkers van het ziekenhuis ontvangen letterlijk de bezoekers en maken hen wegwijs.