Tieltse elektrozaak betaalt voortaan Shop&Go-retributies terug aan klanten: “Een wasmachine of televisie koop je niet in 30 minuten”

Filip Vercruysse en collega Dieter Coysman voor de deuren van de zaak in de Kortrijkstraat. © WMe
Redactie KW

Elektro Minne-Vercruysse is met een opmerkelijke actie gestart die alles te maken heeft met de nieuwe Shop & Go-parkeerplaatsen in hartje Tielt. Wie er langer dan een half uur staat, riskeert een retributie van 20 euro. “Dat bedrag betalen wij voortaan terug aan onze klanten, want een wasmachine of televisie koop je doorgaans niet in 30 minuten”, zegt zaakvoerder Filip Vercruysse.

Om de rotatie van parkeerplaatsen in het Tieltse kernwinkelgebied te verhogen, werden 49 klassieke betalende parkeerplaatsen in de Kortrijkstraat, Bruggestraat, Ieperstraat en Rameplein omgevormd tot Shop & Go-parkeerplaatsen. Die plaatsen, waarvan er drie voor de deur van de zaak van Filip liggen, registreren sinds 10 september automatisch hoelang wagens er geparkeerd staan. Als dat langer dan een half uur is, wordt een parkeerwachter verwittigd die dan ter plaatse een retributie van 20 euro komt uitschrijven. De maatregel werd door de stad Tielt ingevoerd na overleg met de handelaars.

“Aangezien het gevoelige tijden zijn, wil ik eerst even duidelijk stellen dat dit geen politiek gekleurde actie is”, opent Filip Vercruysse. “Dinsdagavond hadden we nog een bestuursvergadering met de handelaars van het kernwinkelgebied en het moet gezegd dat de meerderheid van de handelaars achter het nieuwe parkeersysteem staat. Maar zelf ben ik er toch minder enthousiast over. Want alles hangt uiteraard af van je product. Pasfoto’s kan je hier zeker binnen die tijd laten maken, maar een nieuwe televisie of een wasmachine koop je toch niet op amper een half uurtje tijd? Zeker aangezien we hier sterk inzetten op service, klantvriendelijkheid en een professionele uitleg. Dat is samen met concurrentiële prijzen net een van onze grote troeven tegenover het online verhaal. Het is in diezelfde geest dat we deze actie lanceren, al hebben we lang over de details nagedacht, precies omdat we liever niemand tegen de borst willen stuiten.”

Waardebon

Concreet kunnen klanten die langer dan een half uur in de winkel spenderen en effectief een retributie van 20 krijgen, terug de winkel binnenstappen met het retributieticket. De actie geldt voor onbepaalde duur. “Op voorwaarde dat er een aankoop van minstens 200 euro gebeurde krijgen de klanten dan van ons een waardebon van 20 euro”, legt Filip uit. “Al is het uiteraard nog steeds aan de klanten zelf om die retributie te betalen. Aan de andere kant heb ik ook al te horen gekregen dat mensen die meer tijd willen spenderen in de Kortrijkstraat toch ook gewoon op de collegesite kunnen parkeren. Dat klopt, maar iedereen weet dat de dichtste parkeerplaats doorgaans de eerste keuze is, niet?”

Voorlopig maakten nog geen klanten gebruik van het aanbod, al is de actie nog maar pas gelanceerd. (SV)

Meeste handelaars staan achter systeem

Volgens schepen van lokale economie Hedwig Verdoodt (CD&V) staan de meeste handelaars achter het nieuwe ‘Shop & Go’-systeem. “Vroeger hadden we parkeerplaatsen die vaak vier of vijf uur aan één stuk door bezet waren door dezelfde wagen. In sommige gevallen zelfs door de wagens van bepaalde handelaars zelf. Dat is nu helemaal veranderd en de rotatie is fel verbeterd. Er zijn veel meer vrije parkeerplaatsen voor de winkels en daar varen de klanten én de handelaars wel bij. Binnenkort gaan we trouwens de overtollige parkeermeters nog weg halen.”

Pieter Breyne, de voorzitter van handelaarscollectief Shopping Tielt, bevestigt dat. “Ook de permanent aangeduide laad- en loszones zijn een hele verbetering. En voor wie langer wil shoppen, is er uiteraard de collegesite. Al heb ik ook wel begrip voor de actie van Filip. Hij zit iets verder af van de collegesiteparking en bevindt zich net aan de rand van het gedeelte van de Kortrijkstraat dat start aan de Oude Stationsstraat en richting de Vierhoek loopt. In dat deel geldt wel nog het klassieke betaalsysteem. Ik vind het in elk geval een creatieve oplossing.” (SV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier