Tieltenaar doorkruist samen met 31 Vlamingen de balkan met de buggy: “Stof en modder horen erbij, dit wordt puur genieten”

We zien boven v.l.n.r.: Bert Van Wanseele, Kristof Van Damme en Siegfried Verdoodt. Onder v.l.n.r.: Tom Nemegheer, Jeroen Van Wanseele en Rudy Van Den Berghe. © foto WME
Redactie KW

Jeroen Van Wanseele van Garage Bert in Tielt begint dit weekend samen met 31 andere Vlamingen in Bulgarije aan een bijzonder avontuur. De auto- en buggydealer gaat er met 16 Can-Am-buggy’s meedoen aan de Illyria Rally, een loodzware rally waarbij in zeven dagen evenveel landen worden doorkruist. “Voor liefhebbers wordt het puur genieten. En het stof en de modder horen er gewoon bij.”

Jeroen (40) heeft een groot hart voor de motor- en autosport en runt naast Garage Bert in de Deinsesteenweg sinds 2021 ook Bert Adventure, waarmee hij in de ruime regio de exclusieve verdeler is van het Canadese buggy- en quadmerk Can-Am. Zestien van die buggy’s zijn op dit moment onderweg naar Bulgarije, waar zondag de elfde editie van de Illyria Rally start. Bij die rally rijden alles samen zowat 100 motoren, quads en buggy’s op zeven dagen tijd door zeven landen, goed voor een afstand van zowat 3.000 kilometer. Pittig detail: ruim 80 procent van de route loopt over onverhard terrein.

“Als je ’s avonds aan het hotel komt, kan ik je verzekeren dat je blij bent als je een bed ziet”, lacht Jeroen, die al heel wat ervaring als rallypiloot onder de gordel heeft. “Vorig jaar hebben we voor de eerste keer meegedaan met Bert Adventure, toen weliswaar met wat minder buggy’s. Het was een fantastisch avontuur en dit keer zal dat niet anders zijn. Van Bulgarije gaat het naar Noord-Macedonië, Griekenland, Albanië, Montenegro en Bosnië, om uiteindelijk zaterdagavond na bijna 3.000 kilometer aan te komen in Dubrovnik in Kroatië. Voor liefhebbers is het puur genieten. Wat stof en modder horen er uiteraard bij, maar je doorkruist prachtige landschappen.”

Geen ervaring

Opmerkelijk is dat de helft van de 16 duo’s die straks in de buggy’s van Jeroen rijden nog geen ervaring heeft. “Er was dit jaar heel veel enthousiasme en de sport groeit en bloeit, waardoor we met Garage Bert straks goed vertegenwoordigd zijn. Ongeveer de helft van ons team heeft nog geen ervaring met rally, maar dat vormt geen beletsel. Er wordt met GPS en roadbook gereden en iedereen kan zelf z’n eigen tempo bepalen. Een wedstrijd is het voor alle duidelijkheid niet. Iedereen kan ‘s morgens gelijk wanneer vertrekken. Je gezond verstand gebruiken en het indien nodig wat rustiger aan doen is de boodschap. Los daarvan kunnen de buggy’s wel tegen een stootje, terwijl ze ook elke avond aan het hotel een volledige check-up krijgen van ons serviceteam, zodat de wagens elke ochtend in orde staan.”

“Ik kan je verzekeren: ’s avonds ben je blij om je bed te zien”

De wagens zijn een verhaal apart. Het gaat om buggy’s van het Canadese offroadmerk Can-Am. “Dit voorjaar hebben we ze ook al uitgebreid getest in de woestijn”, gaat Jeroen verder. Zelf rijdt hij straks door de Balkanlanden met een buggy met 200 pk en een topsnelheid van 145 kilometer per uur. “Die machines kunnen alles aan. In maart reden we op zeven dagen tijd van het zuiden naar het noorden van Marokko. Dat was voor veel deelnemers een prima voorbereiding op de Illyria Rally, zeker voor de mensen die nog nooit eerder een rally gereden hadden. Per slot van rekening valt de ervaring moeilijk te omschrijven als je het nooit eerder meegemaakt hebt.”

Nog volgens Jeroen zitten de buggy’s wel degelijk in de lift. “Zo veel verdelers zijn er vanzelfsprekend niet, maar we merken dat de interesse groeit. Alleen al het feit dat we straks met 32 man aan de start in Sofia staan zegt veel. In België zijn er amper plaatsen om te rijden, maar we zien dat mensen vaak voor een buggy kiezen om dan mee te nemen op reis. Zo hadden we onlangs een koppel met een mobilhome dat van plan is om zo’n buggy mee te nemen naar Portugal, om daar ter plaatse in de natuur mee te rijden.” (SV)

Dit voorjaar werden de buggy's al uitgebreid getest in de woestijn.
Dit voorjaar werden de buggy’s al uitgebreid getest in de woestijn. © gf
Jeroen bij een van zijn buggy's.
Jeroen bij een van zijn buggy’s. © gf