Thuiswest helpt kandidaat-huurders bij nieuwe regeling in Roeselare

Op de foto Machteld Demeulenaere, Bart Wenes, Lies Buyse, Jana Bourgois, Lisa Dedeyne, Kris Vulsteke, Melissa Desmet, Elise Binamé, Sofie Vynckier, Ruben Vanhulle, Sabrina Vermander en Naomi Claerhout. (foto SB) © Stefaan Beel
Bert Feys
Bert Feys Medewerker KW

Voor mensen die een sociale woning zoeken of op een wachtlijst staan verandert er vanaf 18 maart heel wat. Het agentschap Wonen in Vlaanderen introduceert dan het Centraal Inschrijvingsregister, een digitaal platform waar kandidaat-huurders zich kunnen registreren en hun dossier volledig online kunnen beheren. “De komst van het CIR brengt heel wat uitdagingen mee, maar de komende periode helpen we op verschillende manieren de kandidaat-huurders bij deze veranderingen”, luidt het bij woonmaatschappij Thuiswest.

Met de invoering van het Centraal Inschrijvingsregister wil het agentschap Wonen in Vlaanderen het proces van inschrijving voor een sociale woning vereenvoudigen en transparanter maken. Vroeger konden kandidaat-huurders zich afzonderlijk inschrijven bij verschillende woonmaatschappijen. Met het CIR wordt dit proces gecentraliseerd en gedigitaliseerd waardoor de kandidaat-huurders hun dossier altijd kunnenbekijken, aanpassen en zich meteen ook voor een ruimer gebied kunnen kandidateren. “De komst van het CIR brengt ook uitdagingen met zich mee. Alle kandidaat-huurders moeten namelijk op het digitaal platform inloggen met een elektronische ID met pincode of met Itsmeen dienen hun dossier te herbevestigen. Wie zijn dossier niet bevestigt binnen de vooropgestelde termijn, verliest zijn plek op de wachtlijst”, aldus Machteld Demeulenaere, algemeen directeur van Thuiswest.

Uitdagende taak

Bij de woonmaatschappij begrijpt men maar al te goed dat dit serieuze veranderingen zijn. “Het herbevestigen van de dossiers van zo’n 7.800 kandidaat-huurders is een uitdagende taak. We willen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat er niemand uit de boot valt”, aldus Machteld. Daarom start Thuiswest nu een campagne op en biedt het extra hulp aan. Op de websitewww.thuiswest.bewerd een duidelijk stappenplan geplaatst. “Maar we blijven zeker ook aanspreekbaar. In elke van de 14 Thuiswestgemeenten organiseren wein samenwerking met de woondienstende komende periode loketmomenten waar kandidaat-huurders persoonlijk advies en hulpkunnenkrijgen. We voorzienop onze site langs de Groenestraat in Roeselare ookextra personeel voor al hun vragen. Die kunnen ook telefonisch gesteld worden via het nummer051 23 35 80. Iedereen die op de wachtlijst van Thuiswest staat krijgt de komende weken ook een persoonlijke brief met daarin voldoende uitleg”, aldus Lies Buyse, diensthoofd klantenadministratie bij Woonmaatschappij Thuiswest.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier