Thuisverplegingsdienst Kotee viert vijfde verjaardag: “Steeds tijd maken voor babbel”
Op maandag 23 mei 2016 ging de thuisverplegingsdienst van Kotee van start. Wat begon met twee verpleegkundigen, Nancy en Lies, is na vijf jaar uitgegroeid tot een organisatie met meer dan 30 nieuwe collega’s en meer dan 200 klanten.
Om dit vijfjarig jubileum te vieren werden alle medewerkers van de thuisverplegingsdienst uitgenodigd in Ten Elsberge. Ook de pioniers van de dienst waren van de partij. “Ik herinner me nog goed onze eerste ronde”, begint Jannick De Poorter. Jannick is nu verantwoordelijke van de dienst thuisverpleging, maar begon vijf jaar geleden als verpleegkundig coach van de gloednieuwe dienst van het toenmalig zorgbedrijf. “Nancy Vanhoutte en Lies Seelde waren onze eerste verpleegkundigen en hun eerste ronde was op maandag 23 mei 2016. Ze bezochten toen vijftien patiënten. Vijf jaar later hebben Nancy en Lies er 30 collega’s bijgekregen en bezoeken ze iets meer dan 200 patiënten.”
“De filosofie van onze thuisverplegingsdienst is dezelfde gebleven. We willen veel tijd spenderen bij de patiënt, we willen tijd maken voor een babbel, voor een schouderklopje, voor een troostende schouder. We zorgen dat onze verpleegkundigen geen overvolle rondes en dienstregeling hebben. Wij mikken altijd op een haalbare, aanvaardbare werkdruk voor onze medewerkers. Zo kunnen ze niet alleen zeer kwalitatieve zorg aanbieden, maar hebben ze ook tijd om eens gemeend ‘hoe gaat het’ te vragen. En we hebben gemerkt dat dit in de afgelopen coronaperiode enorm werd gewaardeerd.”
Antennes van Kotee
Nancy Vanhoutte was één van de twee startende verpleegkundigen vijf jaar geleden en herinnert zich haar ronde nog haarfijn. “We hadden nieuwe verpleegsterschorten, nieuw materiaal en een leuke wagen om onze huisbezoeken te doen. Het was echt thuisverpleging met de glimlach en dat was meteen ook ons motto. Wij zijn immers meer dan alleen thuisverpleegkundigen. Wij zijn ook een beetje de antennes van Kotee, de thuiszorgdienst van Motena. Wij detecteren problemen zoals eenzaamheid of armoede en kunnen onze diensten daarop attent maken. Dat is een gigantische meerwaarde.”
“Zelf ben ik geen verpleegkundige meer, want ik heb een operatie aan de schouder moeten ondergaan. Gelukkig is Motena een zorgende organisatie en kon ik aan de slag bij de administratie en onthaal in Kotee. Ik mis mijn patiënten wel, maar gelukkig heb ik nog vaak telefonisch contact met hen.”
“Ik ben ongelooflijk trots op ons hele team”, besluit directeur Bouchra Azami Idrissi. “Corona heeft hen nooit weerhouden om steeds met de glimlach present te zijn. En het deed ook ongelooflijk deugd dat we enkele weken geleden erkend werden met een award voor ‘Beste Thuiszorgdienst’.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier