Talbot House is laureaat Q-traject van Westtoer: “Kaart trekken van kwalitatief toerisme”
Het Q-traject, de kwaliteitsopleiding van Westtoer, is er na twee jaar pauze volledig terug. In februari haalden opnieuw 27 West-Vlaamse toeristische organisaties succesvol de eindmeet van het Q-traject 2022-2023. Talbot House uit Poperinge is één van de organisatie die zich laureaat mag noemen.
“Vanuit de provincie willen we volop de kaart trekken van kwalitatief toerisme en de toeristische organisaties en ondernemers hierin ondersteunen. Zij zijn immers vaak het eerste en belangrijkste contact met de toeristen en recreanten en een essentiële schakel binnen de kwaliteitsbeleving”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde voor Toerisme.
Laureaten uit de Westhoek
Het provinciebedrijf Westtoer zet sterk in op de ondersteuning van de toeristische sector in al haar facetten. De ‘coronapauze’ van het Q-traject, werd aangegrepen om achter de schermen het Q-traject bij te sturen om met een nieuwe aanpak te starten in maart vorig jaar. Na twee jaar kon Westtoer eindelijk opnieuw laureaten van het Q-traject uit de vier regio’s in de bloemetjes zetten. Talbot House, de soldatenclub in Poperinge, is één van de laureaten. De overige laureaten in de regio Westhoek zijn: Heerlyckheyt Roonen Bergh uit Heuvelland, La Compagnie des Moëres uit Veurne, Vakantiehuis Romanie uit Koekelare, ‘t Hof van de Rhille uit Diksmuide, De Stal Wervik, en Menin Gate en ‘t Hof Bellewaerde uit Ieper.
(Lees verder onder de foto.)
Optimale ervaring
Door in het Q-traject te stappen, kiezen toeristische ondernemers uit de reca-en logiessector en managers van musea, attracties en toeristische infokantoren er bewust voor om hun werking constant in vraag te stellen. Tijdens het Q-traject proberen ze te achterhalen wat hun bezoekers écht raakt zodat ze hen altijd een optimale ervaring kunnen bieden. Daarnaast wordt ook gezocht naar het bestaansrecht van de organisatie. Hiervoor is er een samenwerking met een coach die hen begeleidt in dit traject, een mystery visit, en actieve bevraging van de klanten. De medewerkers worden actief betrokken. Er is niet enkel aandacht voor de manager, het zijn vaak de medewerkers die het meeste contact hebben met de klant hebben.
“Als toeristische overheid willen wij iedereen die kwaliteit hoog in het vaandel draagt ten volle ondersteunen. We geloven er echt in dat we met het Q-traject een verschil kunnen maken en zullen hier de komende jaren dan ook blijven op inzetten”, stelt Sabien Lahaye-Battheu. Binnen twee weken starten opnieuw een 25-tal enthousiaste ondernemers met het traject. Toeristische ondernemers kunnen zich hiervoor nog inschrijven via de website van Westtoer.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier