Stelplaats van De Lijn langs de Haiglaan in Ieper klaar in juni

Zo moet de nieuwe site er binnenkort uitzien. © repro DS
Redactie KW

Langs de Haiglaan zijn al geruime tijd grote bouwwerken bezig aan de stelplaats van De Lijn. Na de renovatie van het rode dienstgebouw waren ook de aftandse garages rijp voor de sloop. Nu verrijst er een carwash en krijgen de twee technici een nagelnieuwe werkplaats. Alles zou klaar moeten zijn tegen eind juni en zal 4,5 miljoen euro gekost hebben.

De werken aan de Ieperse stelplaats van De Lijn, ontworpen voor 20 belbussen, 18 standaardbussen en 4 gelede bussen, zijn gestart op 15 februari 2016 en waren gefaseerd. “In eerste fase werd het dienstgebouw volledig gerenoveerd”, vertelt Inge Debruyne van De Lijn West-Vlaanderen. “Daar heb je nu een administratieve ruimte met vier werkplekken, een chauffeursruimte, twee ruime vergaderzalen, kleedkamers met douches, sanitair en medisch verzorgingslokaal. Achter dit gerenoveerde gebouw is er ook een nieuw onderhoudscentrum bijgebouwd waar er drie werkstanden zijn om onze bussen na te zien en eventueel te herstellen. De verhuis naar het gerenoveerde dienstgebouw en nieuwe onderhoudscentrum gebeurde al in maart van dit jaar. Daarna zijn we gestart met de afbraak van het oude onderhoudscentrum, dat dateerde van net na de Eerste Wereldoorlog. We hebben hier twee technici die alle belbussen van de Lijn in conditie houden.”

Zonnepanelen

“Op vlak van infrastructuur zijn we in Ieper nu ook weer mee met onze tijd. De grond onder de busparking werd gesaneerd. De aanbestedingsprijs hiervoor was 167.000 euro. Men is er nu bezig met de funderingen voor de tankstraat voor 2 tanks van telkens 40.000 liter. Er komt ook een heuse wasstraat, zeg maar een carwash voor autobussen. Ze zal beschikken over een biologische waterzuiveringsinstallatie met 90 procent waterrecuperatie, die aangevuld wordt met regenwater.” Na het plaatsen van tank en installeren van de wasstraat zijn er nog wegenwerken gepland. Inge Debruyne: “De bussen zullen in blokopstelling geplaatst worden en er moet ook nog een overdekte doorgang voor de chauffeurs komen. Natuurlijk komen er ook batterijladers, want een deel van onze bussen rijdt op elektriciteit. Een vierde van het energieverbruik wordt geleverd door hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen en warmtepompen. Een persluchtinstallatie is ook onontbeerlijk. Deze beide technische installaties zorgen ervoor dat de bussen niet stationair moeten warmdraaien en beperken de geluidsproductie, wat vooral in de ochtenduren belangrijk is.”

Er komt ook een groene geluidswand.
Er komt ook een groene geluidswand.© DS

Geluidswand

Wat opvalt langs de rijweg zijn de imposante metalen palen met rotswolpanelen. Niet echt esthetisch als we de buurtbewoners horen. Inge Debruyne: “Dit is een geluidswand, die ervoor zorgt dat er minder geluidshinder zal zijn. Langs de buitenzijde zal die begroeien met klimop en geloof me: dat groeit snel. Het plaatsen van een geluidswand was een voorwaarde voor het verkrijgen van de bouwvergunning. Het was van in het begin de bedoeling dat dit een ‘groene’ stelplaats ging zijn. De bodembedekkers en het laag struikgewas onderstrepen nog eens onze inspanningen op dat vlak. Het totale kostenplaatje bedraagt 4,5 miljoen euro, inclusief sanering.”

En wat vinden de buschauffeurs er zelf van? Annemie Verschelde is al 20 jaar in dienst, waarvan 17 jaar in Ieper. “Vroeger werkte ik in de horeca, maar ik wou eens iets anders. Ik koos voor De Lijn vanwege het menselijk contact. Ik doe zowel bus als belbus en vind de afwisseling aangenaam. Na twee jaar gehuisvest te zijn in containerburelen, wat best wel gezellig was, is het een grote verbetering op het vlak van infrastructuur. Vooral de goeie douches en het sanitair vallen in de smaak.”

Enthousiasme

Annemie ziet ook op het werkvlak een evolutie. “In de loop der jaren is het drukker geworden omdat we meer kilometers rijden. Vroeger kreeg je een fax mee met wie er die dag meeging met de belbus. Ondertussen is dat ook veranderd. Gelukkig hebben we nog steeds een gemoedelijk contact met onze klanten.” Even veel enthousiasme horen we bij haar jongste collega, Matthijs Doolaeghe. “Ik ben in dienst sedert augustus van dit jaar. Vroeger had ik een job met vaste uren, maar ik wilde ook eens overdag thuis zijn. Ik hoorde over de vacature via een radiospot en solliciteerde. Na een opleiding rij ik nu rond met bus en belbus. Ik heb het me nog geen seconde beklaagd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise