Izegemnaar Stefaan Blancke zet zich al 15 jaar in voor het Kinderkankerfonds. In totaal schonk hij zo al ruim 155.000 euro. “Hoe klein of groot het bedrag ook is, het Kinderkankerfonds is met elke bijdrage tevreden”, zegt hij.
Stefaan Blancke uit de Zaligmakersstraat heeft een dubbele reden tot feesten: voor de 15de keer zette hij een actie op touw voor het Kinderkankerfonds en voor het eerst doorbrak hij de grens van de 25.000 euro qua jaaropbrengst. Een groot deel hiervan komt van zijn bekende champagne-actie. Maar ook andere activiteiten brengen geld in het laatje.
“En zeggen dat het er destijds heel bescheiden aan toe ging. Maar hoe klein of groot het bedrag ook is, het Kinderkankerfonds is met elke gift tevreden”, verzekert hij. 15 jaar geleden startte hij met een standje op de kerstmarkt in Izegem. “Gewoon omdat ik dat eens wilde doen, het leek me leuk. Ik wou dit ook niet voor eigen profijt doen. Integendeel, de opbrengst wou ik aan een goed doel schenken.” Aan het standje kon je onder meer aanschuiven voor jenever, Hasseltse koffie en andere drankjes. Later werden nog koeken aan het assortiment toegevoegd. “Alles om meer inkomsten te genereren”, knipoogt Stefaan.
Champagneverkoop
De actie nam een vlucht. Hij raakte er bekend door en mensen vonden de weg naar hem. “Onder meer Marc Snoeck klopte bij me aan, met het voorstel om het cabaretgezelschap van Het Witte Paard naar Izegem te halen. De voorstelling vond plaats in zaal Iso en was een groot succes. We hielden er 5.500 euro aan over.”
Intussen kwam ook de champagneverkoop erbij. Hiermee is hij straks al aan de achtste editie toe. De inspiratie hiervoor kwam door het verzamelen van champagnecapsules enerzijds en het bezoek aan champagnehuizen. Intussen vond hij in champagnehuis Philippe Mignon in Le-Breuil de ideale partner. “Ook die mensen zijn het goede doel genegen”, vertelt Stefaan verder. “Ze staan in voor het transport en regelen de douaneformaliteiten. Want zelfs op acties voor het goede doel worden accijnzen geheven… Het champagnehuis schonk ons ook een Jéroboam, dat is een fles van drie liter, die we mochten verloten.”
Opbrengst stijgt
De inzamelingsactie gaat nog altijd verder dan de champagneverkoop alleen. Jaarlijks wordt een tombola opgezet, kan hij rekenen op sponsors, wordt een affiche samengesteld, en meer. Ook kon Stefaan terecht op diverse activiteiten in de stad, waar hij een standje bemande en champagne aan de man of vrouw bracht. Het gros van het werk verzet hij zelf, al kan hij telkens rekenen op bereidwillige medewerkers.
Jaar na jaar stijgt de opbrengst en voor het eerst werd dus de grens van de 25.000 euro overschreden. “Ik vermoed wel dat het ooit eens zal stagneren. Maar toch blijf ik er verder voor gaan.” Aanvankelijk was het de bedoeling dat hij het maar enkele jaren zou doen, na een belofte op een benefiet voor een kankerpatiëntje die hij zelf bijwoonde. Daardoor viel de keuze qua goed doel ook op het Kinderkankerfonds. En hoewel het thema kanker altijd een heel ingrijpend iets is, komen er toch ook mooie ervaringen bij.
Geluksbrengers
“Sinds een aantal jaren prijken op de capsules van de champagneflessen tekeningen die door kankerpatiëntjes gemaakt zijn. Spijtig genoeg zijn twee van die patiëntjes overleden. Toch stonden de ouders erop dat de capsules gebruikt zouden worden. Bij de ene doet de capsule nu dienst als geluksbrenger, bij de andere wordt die bewaard onder een glazen stolp, als aandenken. Dit zijn verhalen waar je niet onbewogen kan bij blijven. Het feit dat er zoveel respons is, dat zoveel mensen er mee begaan zijn, maakt alles goed”, besluit Stefaan Blancke.
De cheque met de opbrengst gaat hij telkens op tweede kerst gaan overhandigen in het UZ in Gent.
(FM)
De champagne-actie 2019 start omtrent augustus. Er wordt onder meer een mailing uitgestuurd en wie op de hoogte wil blijven kan zich melden via champagne.voor.het.goede.doel@skynet.be. p>