Kortrijk pakte al eerder uit met de ambitie om deze bestuursperiode de voetganger opnieuw zijn plaats geven. In het bestuursakkoord werd het met veel tromgeroffel aangekondigd als “de legislatuur van de voetganger”. Elf maanden na haar aantreden klinkt schepen van Mobiliteit Trui Steenhoudt (N-VA) nog altijd vastberaden. “Een eerste prioriteitenlijst voor voetpaden in 2026 is intussen opgemaakt en we verdubbelen onze investeringen. Ondertussen zijn we ook bezig de evaluatie van het winkel-wandelgebied en de opmaak van een mobiliteits- en voetgangersplan.”
Het openbaar domein in Kortrijk kampt met een historische achterstand wat onderhoud en herstel betreft. De budgetten zijn deze bestuursperiode daarom verdubbeld naar 36 miljoen euro. “Er wordt gekeken naar koppelkansen met andere geplande werkzaamheden, zoals de uitrol van Fluvius voor de energietransitie, de aanleg van glasvezel door Proximus en Wyre en de vernieuwing van oudere riolerings- en waterleidingnetten. Door deze werkzaamheden te combineren besparen we kosten en beperken we de hinder. Dit levert zowel financiële als praktische voordelen op”, zegt Steenhoudt.
Dat de verwachtingen hoog zijn, bleek tijdens de gemeenteraad van maandag, waar raadslid Miet Callens (Team Burgemeester) het stadsbestuur interpelleerde over de aangekondigde prioriteitenlijst voor voetpaden. Ze pleitte ook voor een charter met nutsmaatschappijen. Daarin moeten duidelijke afspraken staan over het herstel van voetpaden na werken, mét kwaliteitsnormen.
Minder Hinder
“Er is budget voorzien om een extra werftoezichter specifiek voor nutswerken aan te werven, zodat we de opvolging structureel kunnen versterken. Daarnaast verbeteren we de procedures en kwaliteitscontroles verder. Een bijkomend charter lijkt ons in die context niet de juiste oplossing. We verkiezen te optimaliseren binnen de bestaande contouren en op die manier structurele verbeteringen te realiseren”, licht de schepen toe. “Ook planning, opvolging en communicatie zijn cruciaal. Daarom versterken we het team Minder Hinder, dat instaat voor de begeleiding van openbare werken. We zetten in op duidelijke communicatie vóór en tijdens de werken, met tijdige bewonersbrieven, correcte signalisatie en transparante informatie.”
Het is ook de bedoeling om het Meldpunt 1777 klantvriendelijker te maken. “We werken aan een systeem dat sneller kan inspelen op meldingen en tegelijk transparanter is. Mensen willen niet alleen een oplossing, ze willen ook weten wanneer ze die mogen verwachten.”
Schoolgaande kinderen
Het mobiliteitsplan zal met een volwaardig voetgangersplan de leidraad vormen van het mobiliteitsbeleid. “We willen dat kinderen zelfstandig naar school kunnen stappen. Dat is misschien de mooiste graadmeter van een leefbare stad”, vindt Steenhoudt. “Maar het vraagt tijd, overleg en realistische planning. Ambities hebben we genoeg, maar we moeten ze kunnen waarmaken.”
Sinds 2022 is het winkelwandelgebied op drukke zaterdagnamiddagen fiets- en stepvrij. Volgens Steenhoudt is dat geen symboolmaatregel, maar een noodzakelijke ingreep. “Winkeliers vragen rust, bewoners ademruimte, en de shopper wil vooral niet omvergereden worden. Het winkelwandelgebied is onderdeel van een schoolroute, wat de oefening niet gemakkelijk maakt. Daarnaast zijn er vrij veel bewoners in het winkelwandelgebied. Op vandaag hebben deze een doorrijvergunning om er met de wagen door te rijden. Zo zouden bewoners wel met de auto door mogen rijden, maar niet met de fiets? Deze complexe oefening moeten we, samen met de burgemeester en schepen van Handel Wouter Allijns, breder bekijken én in overleg met de handelaars, de bewoners en de scholen.” klink het bij Steenhoudt.
Ook het strooibeleid wordt onder de loep genomen na de voorbije winters. “We bekijken hoe we ook kleinere wegen en fietspaden beter kunnen meenemen in het plan,” zegt Steenhoudt. “De voetganger mag letterlijk niet in de kou blijven staan.”
De rode draad is duidelijk: de stad heeft het voornemen de voetganger opnieuw centraal te plaatsen. Kortrijk lijkt dus stap voor stap te bewegen richting een stad waar stappen opnieuw loont.
“Een eerst lijst met prioritair aan te pakken voetpaden is opgesteld”