Stad Oostende heeft plan klaar om schoolomgevingen veiliger te maken
Nadat de Oostendse scholen zelf enkele pijnpunten mochten aanbrengen om de omgeving rond hun school veiliger te maken, heeft de stad nu een concreet plan klaar om die punten aan te pakken.
De stad Oostende startte in oktober 2020, samen met een aantal Oostendse scholen, een traject rond veilige schoolomgevingen. Vier scholen in het centrum en een school op de Konterdam stapten mee in het project. De scholen kregen een team van experten op bezoek die de schoolomgeving kritisch onder de loep namen.
“Het gaat hier om een samenwerking tussen de stad, de Vlaamse Stichting Verkeersveiligheid, de lokale politie en de scholen zelf”, licht Björn Anseeuw (N-VA), bevoegd voor mobiliteit, toe. “Daarbij werden de meest prioritaire pijnpunten blootgelegd. Op basis van deze denkoefening werd voor elke schoolomgeving een concreet actieplan opgemaakt om de veiligheid rond de scholen te verbeteren.”
Nieuwe elementen
Het traject bracht tevens verrassende nieuwe elementen naar boven. “In eerste instantie gaan we de ouders al sensibiliseren”, vertelt schepen van Onderwijs Natacha Waldmann (Groen). “De input van de ouders en de kinderen zelf, die elke dag het traject van thuis naar school en omgekeerd afleggen, zijn in dit traject van goudwaarde.”
Chris Vandecasteele, algemeen directeur van Scholengroep Stroom, is blij met het plan, maar wil ook een oplossing voor de parkeerproblemen in het centrum. “Vroeger kon men een half uur gratis parkeren op de zeeparking ter hoogte van de Groeiboom, maar die tijd is voorbij. Daarnaast zijn wij in Oostende de grootste werkgever met maar liefst 2.700 personeelsleden. Parking vormt een groot probleem. Ouders moeten hun kinderen veilig kunnen afzetten en met onvoldoende kiss & ridezones is dat niet mogelijk. Op deze manier wordt het een heksenketel voor de schoolpoort. Maar uiteraard zijn ook wij blij met de verbeteringen”, klinkt het bij de directeur.
Veilige oversteekplaatsen
Naast de sensibilisering zullen de schoolomgevingen van de vier centrumscholen aangepakt worden met verschillende infrastructurele maatregelen. De oversteekplaatsen Hendrik Serruyslaan en Euphrosina Beernaertstraat, Vuurkruisenplein en Vindictivelaan worden veiliger gemaakt. Bepaalde zebrapaden aan de schooluitgangen in de Kaaistraat, Jozef II-straat en de Euphrosina Beernaertstraat worden uitgevleugeld en krijgen een groene ondergrond. Die laatste wordt meteen ook een fietsstraat. Het fietsverkeer op het Jan Piersplein zal geregulariseerd worden en tot slot worden extra fietsnietjes geïnstalleerd in de Christinastraat en de Euphrosina Beernaertstraat.
Het probleem met de omgeving rond de Sint-Lodewijkschool is verweven met andere mobiliteitsproblemen in de buurt. De stad laat er een mobiliteitsstudie uitvoeren. In september vindt er een evaluatiemoment plaats van alle actiepunten. Vanaf 1 maart starten nieuwe scholen in eenzelfde traject. (JRO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier