De stad Izegem heeft met 1780 een nieuw centraal contactpunt gelanceerd. Voortaan kunnen inwoners met al hun vragen, meldingen en suggesties terecht bij één centraal contactpunt: online, telefonisch, per mail en aan het onthaal van het stadhuis.
Voor de lancering van het contactpunt was er taart voorzien, in de vorm van de cijfers 1780. “We hadden graag onze postcode 8870 als nummer gehad, maar de overheid is daar strikt in: de eerste twee cijfers moesten, naar analogie met andere gemeentes die zo’n contactpunt hebben, beginnen met 17. De andere twee mochten wij invullen”, zegt communicatieschepen Bruno Lambert (STiP+). De komst van zo’n contactpunt was één van de eerste concrete speerpunten die de nieuwe beleidsploeg van STiP+ en Vlaams Belang in januari al bekendmaakte.
“Met 1780 hoeft niemand nog na te denken welke dienst bevoegd is of hoe je die kan bereiken”
“Meer communicatie en een betere bereikbaarheid is voor ons belangrijk. Met 1780 hoeft niemand nog na te denken welke dienst bevoegd is of hoe je die kan bereiken. Of het nu gaat om sluikstorten, zwerfvuil, een verzakt voetpad, een slecht wegdek of een losliggende tegel: je meldt het simpelweg via 1780. Ook met vragen over bijvoorbeeld werken in de straat of het maken van een afspraak helpt het team 1780 je verder. En uiteraard is er ook ruimte voor het doorgeven van suggesties of een complimentje, want vaak loopt het ook gewoon goed natuurlijk.”
Afhaal zonder afspraak
Ook aan het loket worden stappen vooruit gezet. “Voor een aantal producten, zoals het afhalen van een identiteitskaart, Kids-ID, rijbewijs of reispas hoef je niet langer een afspraak te maken”, verduidelijkt burgemeester Kurt Grymonprez (STiP+). “Je kan het product vlot afhalen aan het servicepunt van 1780. Daarnaast kan je er ook terecht voor attesten, afvalkalender, een Izegem Kadobon, enzovoort. Als je aankomt in het stadhuis meld je je aan via een zuil. De medewerkers van 1780 helpen je net zoals vroeger waar dat nodig is.”
Digitale strategie
“Deze modernisering past binnen een bredere digitale transformatie”, voegt schepen van digitalisering Matthias Leenknecht (STiP+) toe. “Via het project Gemeente zonder Gemeentehuis, onder impuls van het relanceproject Vlaanderen konden we beroep doen op financiële ondersteuning van Vlaanderen en Europa. Zo kunnen we er nu voor zorgen dat de vragen van burgers vlot door onze organisatie stromen en met beschikbare data verrijkt worden. De burger krijgt op die manier een efficiënte en snelle manier antwoord op zijn vraag. Dat maakt onze dienstverlening nog toegankelijker voor de Izegemnaar.” (vadu)
Meer info op www.izegem.be/1780 of 1780@Izegem.be, bel 1780 of kom langs aan het onthaal van het stadhuis.