Stad Brugge wil hondendrollen in de vuilnisbak

©Davy Coghe Davy Coghe
©Davy Coghe Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

‘Honden aan de leiband en drollen in de vuilnisbak’, dat is de niet mis te verstane boodschap van de nieuwe hondencampagne van de stedelijke preventiedienst van Brugge. “Voor de realisatie van de affichereeks werd gerekruteerd uit de groep zwerfvuilvrijwilligers die zelf ook hondeneigenaar zijn”, zegt schepen van Preventie Mathijs Goderis.

De preventiedienst van Stad Brugge werkt al jarenlang senseibliserningscampagnes uit om hondeneigenaars ‘bij de les’ te houden. Dat wil vooral zeggen dat erop moet toegezien worden dat hondenpoep in het zakje en in de vuilnisbak gedeponeerd wordt én dat de honden op het openbare domein ook aan de leiband blijven om anderen niet te storen. Om de Brugse hondenbaasjes hier blijvend op attent te maken werkte de preventiedienst nu een nieuwe campagne uit. Er werd een affichereeks ontwikkeld met verschillende achtergronden: in het stadscentrum, in een woonwijk, in een groene omgeving en aan de zee. Zo kan er, volgens de preventiedienst, nog gerichter gesensibliseerd worden, afhankelijk van de omgeving. “Voor de realisatie van deze affichereeks werd gerekruteerd uit de groep zwerfvuilvrijwilligers die ook hondeneigenaar zijn”, zegt schepen van Preventie Mathijs Goderis (SP.A). “Zij geven sowieso al het goede voorbeeld door voor een nette omgeving te zorgen en dat mag zeker ook eens in ‘the picture’ gezet worden.” De preventiedienst koos voor de campagne voor één telkens terugkomend gelijkaardig beeld van hondeneigenaars met hun trouwe viervoeter aan de leiband en daarop telkens de niet mis te verste boodschap ‘Honden aan de leiband. Drollen in de vuilnisbak.’ “We willen benadrukken dat de meeste hondeneigenaars het al uitstekend doen”, gaat schepen Goderis verder. “Met deze hernieuwde campagne hopen we de hardleerse eigenaars te bereiken. Uit de vele meldingen die we ontvangen merken we namelijk dat bepaalde burgers nood hebben aan een herhaling van die boodschap. Hierin ligt meteen ook een belangrijke sensibiliserende rol voor onze burgers: ze kunnen namelijk een ‘hondenkit’ bestellen (via de link www.brugge.be/hondenkit-bestellen ) die ze zelf kunnen samen stellen en zo kunnen ze met het campagnemateriaal gericht in hun buurt gaan sensibliseren.” De hondenkit bestaat onder meer uit een pakket flyers, raamaffiches en op verzoek ook gelamineerde, weerbestendige affiches die op locaties aangebracht kunnen worden waar zich een problematiek van hondenpoep of loslopende honden voordoet. “Naast de inzet van de burgers, is er ook het engagement van onze gemeenschapswachten. Zij zijn de wandelende ogen en oren in onze stad en zij blijven de Bruggeling aanspreken. Ook de GAS-vaststellers en de politie kunnen op terrein de hondeneigenaar onmiddellijk beboeten bij het niet naleven van de verordening op het net houden van het openbaar domein”, besluit schepen Goderis. (PDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier