Unizo Roeselare en Stad Roeselare beloonden de Roeselaarse ondernemer Michel Soubry van het gelijknamige pastabedrijf met het vierde Durver en Doener-kunstwerk. Dit naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer.
De raad van bestuur van Unizo Roeselare besliste om dit jaar de trofee ‘Durver en Doener’ toe te kennen aan het familiebedrijf Soubry. Ze komen hier mee in het rijtje van de vorige winnaars: Rik De Nolf van Roularta Media Group, Donald Muylle van Dovy en Patrick Lefevere van Deceuninck-Quick-Step.
Michel Soubry was enorm verrast toen hij het kunstwerk in ontvangst mocht nemen uit handen van de Roeselaarse Unizo-voorzitter Isabel Lapeirre en burgemeester Kris Declercq. “Dit is een enorme opsteker voor ons bedrijf en onze gedreven medewerkers”, reageert Michel Soubry. “Wij zijn al bijna 100 jaar in Roeselare gevestigd en ook in de toekomst zullen we Roeselare trouw blijven. Hier in deze regio vinden we echte gedreven vakmensen. Ja, echte ‘doeners’ en dat is één van de sterke punten van Soubry.”
Enorme evolutie
“Natuurlijk heeft het bedrijf een enorme evolutie meegemaakt in die 100 jaar”, gaat Michel Soubry verder. “Ik werk zelf al 35 jaar in het bedrijf en nu produceren we 100.000 ton pasta per jaar, dat is vier keer zo veel als 35 jaar geleden. Toen ik begon, waren er zes pastafabrikanten in de Benelux en waren wij enkel actief op de Belgische en Nederlandse markt. Vandaag zijn wij de enige overgebleven pastafabrikant in de Benelux en zijn we een middelgrote Europese speler die naast België ook afzetmarkten heeft in Nederland, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Waar er 35 jaar geleden 250 medewerkers waren, tellen we er vandaag meer dan 400.”
“Om die groei te verwezenlijken, zijn investeringen primordiaal. In tien jaar hebben we meer dan 40 miljoen euro geïnvesteerd. In 2011 is er een investering van 24 miljoen euro geweest voor nieuwe lijnen om pasta te maken en in 2019 een investering van zeven miljoen euro voor nieuwe maalmachines.”
Vier locaties
“In de toekomst zullen we blijven investeren in ons bedrijf én dat bedrijf zal in Roeselare blijven. We hebben vier locaties, maar we vormen één bedrijf. Soubry is een economisch gegeven dat technologie combineert met vakmanschap van onze medewerkers. Niet elke lading tarwe is dezelfde en onze mensen hebben métier genoeg om steeds producten af te leveren met een constante, hoge kwaliteit.”
“Ons hart ligt historisch in Roeselare, maar we zitten hier ook gewoonweg goed. De lokale en regionale politiek stelt alles in het werk om een ondernemersvriendelijk klimaat te creëren en biedt een goede ondersteuning. De Vlaamse deelstaat investeert in Vlajo dat onderzoeksprojecten faciliteert, waardoor economische innovatie wordt gestimuleerd. Op federaal vlak is er ruimte voor aanpassingen: onze loonkost is jammer genoeg nog steeds heel hoog, de energiebevoorrading is eveneens een grote zorg voor de ondernemingen en op het vlak van infrastructuur en mobiliteit kan het eveneens beter. Er zijn ook lichtpunten zoals de infrastructuur die op touw is gezet voor het glasvezelnetwerk.”
Moeilijk in te schatten
“De coronapandemie heeft voor vreemde situaties gezorgd. In de eerste golf konden we niet snel genoeg produceren, want de mensen sloegen aan het hamsteren en pasta was één van de meest gegeerde producten. Tegelijk was het moeilijk in te schatten hoe de crisis zou evolueren. Wij hebben veel gepraat met onze mensen en hen zo veel mogelijk beschermingsmateriaal proberen te geven. Dat heeft geloond, want onze medewerkers hebben ons niet in de steek gelaten. Het absentisme lag heel laag.”
“We zijn al bijna 100 jaar in Roeselare gevestigd en zullen hier ook blijven”
“Tijdens de tweede golf hamsterden de consumenten niet, maar de verkoop van pasta bleef stevig. In ons bedrijf hebben we geen besmettingen vastgesteld bij de medewerkers, maar we hebben toch een aantal van onze mensen moeten missen door verplichte quarantaine. Wij hebben de coronaregels strikt opgevolgd en ik was blij dat die tweede lockdown er kwam voor onze samenleving en economie. Vier weken geleden was ik niet zo op mijn gemak.”
Veerkrachtig
“Deze pandemie is een enorm uitdagende periode en voor sommige sectoren zijn het extreem moeilijke tijden. Maar toch denk ik dat veel bedrijven heel veerkrachtig zijn en zich snel hebben proberen aan te passen aan veranderende situaties.”
“We bestaan volgend jaar 100 jaar en er is een werkgroep die daarmee bezig is. Maar nu kunnen we nog niet veel plannen en weten we niet wanneer, waar en hoe er kan gefeest worden. Maar feesten zullen we toch doen in 2021. We zullen feesten voor de 100 jaar ervaring die we hebben opgedaan en die we dagelijks kunnen gebruiken om het de komende 100 jaar nog beter te doen.”