Slager Cris wint prijzen met zijn limoncello
De Zwevezeelse slager Cris Algoedt wint met zijn digestieven drie zilveren medailles op London Spirits Competition.
Slager Cris Algoedt uit Zwevezele begon eind 2019 zijn huisgemaakte limoncello te commercialiseren onder de merknaam Belgian. “Die limoncello maakte ik al langer voor eigen gebruik, maar op aandringen van vrienden ben ik deze ook gaan verkopen onder de merknaam Belgian. Eerst verkochten we de limoncello enkel in onze slagerij, maar heel snel werd het netwerk verder uitgebreid.”
De limoncello werd in korte tijd een succes en in 2020 werden de Arancello (op basis van appelsienen) en de Pomocello (op basis van pompelmoes) aan het assortiment toegevoegd. Deze drie digestieven werden opgestuurd naar London om deel te nemen aan de internationale London Spirits Competition. “Natuurlijk hoopte ik op een mooi resultaat, maar als je weet dat deze competitie inzendingen krijgt uit alle hoeken van de wereld dan weet je dat de concurrentie groot zal zijn… Met de limoncello moesten we het immers ook opnemen tegen de Italiaanse deelnemers.”
Waarde en beleving
In tegenstelling tot andere sterke drankwedstrijden, waar distillatievermogen en technisch expertise soms belangrijker is dan de drinkbaarheid, is het doel van de London Spirits Competition om de dranken te belonen die de consumenten eigenlijk willen kopen. CEO Sid Patel van evenementorganisator Beverage Trade Network: “Wanneer we kijken naar sterke dranken merken we dat consumenten op zoek zijn naar waarde en beleving. Dus bij de London Spirits Competition vinden we het belangrijk om ook naar die elementen te kijken. Natuurlijk is er de kwaliteit, maar daarnaast ook het uiterlijk en algehele waarde.”
Cris Algoedt kreeg uiteindelijk drie keer zilver voor zijn producten. “Ik ben uiteraard bijzonder trots, vooral de score van 88 procent op kwaliteit bevestigen onze keuze voor de artisanale manier van fabriceren.”
De producten van Belgian kan u ondertussen over heel Vlaanderen terugvinden, maar niet in de supermarkt… “Daar kiezen we heel bewust voor. Net zoals in mijn slagerij wil ik een artisanaal product verkopen. We kiezen er bewust voor om onze producten ook te gaan verkopen bij verdelers die deze kwaliteit uitstralen.”
Wie ook graag de drie winnende lekkernijen wil proeven, kan nu een geschenkverpakking kopen met daarin van iedere soort een flesje van 350 ml.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier