Sint-Andriesziekenhuis en leerlingen Sint-Jozefsinstituut verwennen patiënten voor What Matters To You-dag
De patiënten in het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt werden maandag in de watten gelegd naar aanleiding van de themadag What Matters To You , kortweg WMTY. Met een kappersbeurt en een lichaamsbehandeling door de leerlingen van het Sint-Jozefsinstituut werden ze klaargestoomd om daarna voor de professionele camera te poseren.
What matters to you? Door deze vraag voorop te stellen, maak je voor mensen een echt verschil. Hoewel het een vraag is die altijd centraal moet staan, vormt deze internationale WMTY-dag een unieke gelegenheid om zorgvragers eens extra te verwennen. In het Sint-Andriesziekenhuis kwamen leerlingen van het zevende jaar Sint-Jozefsinstituut langs om de patiënten te verwennen met een kappersbeurt en lichaamsverzorging. Juf Petra Arens: “Onze leerlingen waren heel enthousiast over dit initiatief. I’ll be hair for you is de slogan die ze dit project hebben toegedicht. Hiermee willen ze zeggen dat ze er zijn voor het haar van de patiënt en voor de patiënt zelf.”
Internationale actie
Wanneer zorgverleners echt luisteren naar de zorgvrager en zijn familie, wanneer ze focussen op wat voor hem belangrijk is, dan is de zorg warm, de kwaliteit beter en voelt de persoon met een zorgnood zich tevreden. Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd in een artikel van Dr. Michael Barry en Susan Edgman-Levitan. Een uitnodiging om naast de vraag What’s the matter? ook de vraag What Matters to You te stellen. Een fundamenteel andere vraag, omdat ze beide inzoomen op datgene wat er voor de persoon echt toe doet. Het idee werd opgepikt door het Institute of Healthcare Improvement en het verspreidde zich razendsnel. Inmiddels hebben meer dan 30 landen het initiatief omarmd.
Matthijs Samyn, verpleegkundig en paramedisch directeur Sint-Andriesziekenhuis: “Ziekenhuizen worden uitgedaagd om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Naast het implementeren van nieuwe technologieën en technieken wordt het belang van participatie van de patiënt in het zorgproces meer en meer onderschreven. Daarom is de simpele vraag ‘Wat is belangrijk voor jou ?’ zo belangrijk. Deze vraag kan een grote impact hebben op de zorg en hoe die door de patiënt ervaren wordt. Iets waar we als ziekenhuis volop op inzetten, onder meer met deze actie.” (SM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier