Seniorenverenigingen uit Lichtervelde klagen digitalisering bij de bankinstellingen aan in open brief

De senioren van Lichtervelde stuurden een open brief aan de bankinstellingen. (foto KD) © Kurt Desplenter Foto Kurt
Redactie KW

U heeft het ongetwijfeld al gemerkt: bankkantoren worden stilaan een zeldzaamheid in het straatbeeld. Niet iedereen is hier echter even blij mee. Voor senioren is overschakelen op online bankieren niet zo evident. Zij klagen nu de fel doorgedreven digitalisering bij de banken aan via een open brief.

Enige tijd geleden sloot het kantoor van BNP Paribas Fortis in de Statiestraat in Lichtervelde definitief de deuren. Reden: steeds meer mensen bankieren online, waardoor fysieke dienstverlening meer wordt gecentraliseerd. Het dichtstbijzijnde kantoor van BNP Paribas Fortis werd de vestiging in Torhout.

En zo zullen er in de toekomst nog meer bankkantoren verdwijnen. Dit is echter niet naar de zin van de seniorenverenigingen, waaronder Okra en Neos, in Lichtervelde. “Voor senioren is de digitale wereld totaal onbekend. Het is iets wat hun petje te boven gaat”, aldus Herman Neirynck, voorzitter van de seniorenadviesraad.

Dienstencentrum

“Hun plaatselijk kantoor verdwijnt, geld opnemen kan niet meer in de gemeente, tenzij uit de muur, wat voor velen onder hen al een probleem is. Zelfs de geldautomaten van de vier grootbanken dreigen nu gehalveerd te worden.”

De seniorenverenigingen reiken in hun brief meteen een mogelijke oplossing voor het probleem aan. “Er is in elke gemeente een dienstencentrum. Kunnen de banken, die lokaal geen kantoor meer willen houden, die mensen niet daar ontvangen, al was het maar een voor- of namiddag per week? Waar een wil is, is een weg. Enkel een maatschappij die oog heeft voor de zwakkeren kan zich een sterke maatschappij noemen”, klinkt het.

(LH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier