Saartje en Steven doen met Izegems parfum ‘Reie’ mee aan Brugse souvenirwedstrijd: “Geurtje met vleugje chocolade”
Saartje Allosserie van Studio Allossa en parfummaker Steven Jans uit Izegem hebben met Reie een nieuw parfum ontworpen. Het gaat om hun inzending voor BRUGOH!, een wedstrijd waarbij professionele designers een nieuw souvenir voor de stad Brugge mogen ontworpen. Het ontwerp dat de meeste stemmen behaalt, gaat effectief in productie.
Het is Handmade in Brugge, een netwerk van ambachtelijke Brugse makers, die de wedstrijd organiseert. De opdracht is om een uniek object te ontwerpen dat staat voor de magie van de stad. “Het was Saartje, die in de Marktstraat in Izegem een eigen conceptstore en ontwerpbureau heeft, die me over de wedstrijd aansprak toen ze nog volop aan het brainstormen was over wat ze zou ontwerpen”, vertelt Steven, die in het dagelijks leven art director bij een cosmeticamerk is, maar met ook al een eigen lijn van geurkaarsen op de markt heeft gebracht.
“Om het af te maken, bevat het parfum ook een tikkeltje chocolade”
“Vanuit de circulaire gedachtegang is niet gezocht naar een tastbaar product, maar eerder naar een emotioneel of zintuiglijk iets. Samen kwamen we op het idee een unisex parfum te ontwerpen. Ik beschik over de nodige kennis en Saartje zou het ontwerpgedeelte voor haar rekening nemen. Ik ben gaan kijken naar wat Brugge door de eeuwen heen kenmerkt. Zo ben ik voor de basis van het parfum bij noten van laurier beland, iets waar in de 17de eeuw koningshuizen en zelfs het paleis van Versailles voor naar Brugge kwamen. Zo ben ik verder gaan zoeken en is ook wierook, verwijzend naar het kerkelijke van de stad, er bij gekomen. Hooi refereert dan weer naar de paarden die de koetsen voortrekken. Om het af te maken, bevat het ook een tikkeltje chocolade.”
Ideaal souvenir
Saartje baseerde zich voor het ontwerp op de Brugse zwanen en het befaamde Brugse rood dat op veel plekken terugkomt. De naam ‘Reie’ verwijst uiteraard naar de reien die er liggen. “De naam ‘reien’ komt van het Keltische woord ‘Rogia’, wat ‘heilig water’ betekent en dus perfect past bij ons parfum’”, vindt Steven. ‘Reie’ heeft ook een internationale weerklank, dus we vinden het perfect als ideaal souvenir passen. Het parfum is hervulbaar en bevat 50 ml voor internationale bezoekers.”
‘Reie’ neemt het op tegen onder andere een frietstokje in de vorm van het Brugse belfort en terracota onderleggers. Stemmen op je favoriete ontwerp kan nog tot en met 20 juni via www.handmadeinbrugge.be/brugoh Het ontwerp dat wint, gaat effectief in productie en zal een souvenir van de stad worden.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier