Rudy Willekens uit Geluveld bengelt aan de hoogste gebouwen: “Het begon op de rotsen in Durbuy”
Ter land, ter zee of in de lucht. Dagelijkse kost voor werkmensen die tot ongekende hoogtes klimmen of afzakken naar de diepere regionen. Van hoogte- of dieptevrees is er bij hen dan ook geen sprake. Elke woensdag gaan we met KW.be op zoek naar zulke mensen met een ‘hoog’, dan wel een ‘laag’ beroep. Deze week stijgen we tot grote hoogtes met industrieel touwtechnieker Rudy Willekens uit Geluveld.
Rudy Willekens runt al bijna 20 jaar het bedrijf HighWorks. Dat specialiseert zich in industriële touwtechnieken en klussen op moeilijk bereikbare plaatsen. Klanten kloppen bij Rudy aan om gevels te renoveren die voor andere vakmannen moeilijk bereikbaar zijn. De man rolde per toeval in het vak, toen hij rotsen beklom in het Waalse stadje Durbuy. “Na mijn lerarenopleiding L.O. in 1991 moest ik tien maand lang verplichte legerdienst volgen”, blikt hij terug. “Daarna werd ik instructeur bij een buitensportorganisatie in Durbuy en gaf er les in het touwklimmen. Vaak beklom ik rotsen voor onderhoudswerken. Later volgde ik opleidingen als industrieel technieker en in 1992 ben ik een eigen zaak gestart.”
Wat versta je onder de specialisatie van je bedrijf?
“Highworks voert diverse werkzaamheden uit in heel Vlaanderen, op grote hoogtes of op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn. Dat kan gaan om inspecties, onderhoudswerken, restauratie, het aanbrengen of verwijderen van reclameborden, leidingswerken, bekabeling, enzovoort. Maar we zijn vooral gespecialiseerd in renovatiewerken van gevels van appartementen of monumenten. Niet enkel op vraag van bedrijven, ook van gemeenten krijgen we opdrachten. Bijvoorbeeld in Ieper en aan de kust zijn we erg vaak aan het werk. Dag of nacht maakt voor mij niet veel uit, al keer ik ‘s avonds liefst huiswaarts naar mijn gezin.”
Welke technieken moet je beheersen om goed te klimmen?
“Voor je kan starten moet je de basis van touwtechnieken goed beheersen en technisch aangelegd zijn. Je moet weten dat er nog heel wat moet gebeuren vooraleer we beginnen te klimmen. Allereerst plaatsen we ankerpunten en testen we die uit. Dan volgt de installatie van een vallijn en een werklijn om af te dalen.”
“Is er geen verankeringsmogelijkheid, dan plaatsen we soms een doodsgewichtanker. Soms is het zelfs niet nodig om naar boven te klimmen. Vaak gaan we naar boven via de trap of nemen we de lift. We passen ons altijd aan de omgeving en de omstandigheden aan. Je moet niet kiezen voor de moeilijke weg als het ook eenvoudiger kan.”
Zijn jullie uniek op de markt? Hebben jullie concurrenten zien opduiken?
“In Vlaanderen is er gezonde concurrentie tussen de verschillende gespecialiseerde bedrijven, omdat de activiteiten van ons bedrijf inderdaad vrij uniek te noemen zijn. Ik ken ook veel collega’s uit Wallonië, waar we doorheen de jaren een hechte band mee hebben opgebouwd. In die 20 jaar heb ik ondertussen een heus klantenbestand opgebouwd, zodat we al jaren een volgeboekte agenda hebben.”
Hoeveel mensen heb je momenteel in dienst? Is het moeilijk om sollicitanten te vinden?
“Op dit moment werk ik samen met één persoon in dienst en verschillende zelfstandige freelancers. Voor de veiligheid moet je namelijk minstens met twee zijn. In die 20 jaar heb ik maar drie mensen in dienst gehad.”
“De job is niet voor iedereen weggelegd. Dat komt omdat het uiteraard zwaar fysiek werk inhoudt én het geen 9-to-5-job is. Je bent ook niets met een klimmer als hij/zij niet kan werken met zijn handen en technische kennis heeft. Het is een boeiende job, met veel variatie in uiteenlopende opdrachten. Bovendien zit je telkens op een andere locatie.”
Hoe trachten jullie risico’s in te perken? Welke veiligheidsvoorschriften moeten jullie strikt opvolgen?
“Veiligheid staat in ons bedrijf op de bovenste plank. We volgen de richtlijnen van de Europese Unie heel strikt op. Zo dragen we altijd de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen. Het materiaal dat we gebruiken wordt jaarlijks gekeurd. Indien we aan de rand van de straat werken, bakenen we een zone af met signalisatietekens. In mijn hele carrière heb ik dan ook nog nooit een ongeval voorgehad en hetzelfde geldt voor mijn ex-werknemers én de huidige.”
Welke omstandigheden bemoeilijken jullie werk?
“Sommige locaties zijn moeilijker te bereiken dan andere, of het is er minder aangenaam werken. Zoals wanneer je je in een besloten ruimte begeeft, of in silo’s. Je mag dus geen last hebben van claustrofobie. Een ander struikelblok voor mij is de administratieve rompslomp. Als bedrijfsleider moet ik zorgen dat alle papieren in orde zijn. In vergelijking met vroeger is dat allemaal veel complexer. Er komt tegenwoordig veel meer bij kijken.”
Wat is het grootste project dat je ooit gerealiseerd hebt?
“Dat moet ongeveer zo’n 9 jaar geleden zijn, bij het installeren van de ledverlichting op de koeltoren van Electrabel in Drogenbos. Ik werkte toen samen in een team van vijf mensen. Het heeft een maand geduurd voor het project volledig afgerond was.”
(Robin Cocle)
Hoger Lager
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier