RSYC organiseert jubileumversie van de historische zeilwagenrace: “Een primeur voor De Panne”
De jaarlijkse ‘Historic Sand Yachts Meeting’ is een traditie bij de Royal Sand Yacht Club (RSYC) van De Panne. Ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de zeilwagenclub staat het weekend van 5 tot 8 september helemaal in het teken van historische zeilwagens.
In 1898 had de eerste zeilwagen op het strand van De Panne, gebouwd door André Dumont, heel wat bekijks. Sedertdien, in de loop van de voorbije periode van 126 jaar, reden en wedijverden heel wat types en modellen van zeilwagens over datzelfde strand.
In 1909 werd Julien Michiez winnaar van de eerste zeilwagenwedstrijd ter wereld, die plaatsvond op het strand van De Panne. In datzelfde jaar zeilde de beroemde luchtvaartpionier Louis Blériot met zijn ‘Aéroplage’ op de stranden van Hardelot en Le Touquet. Vanaf 1912 werden er in Frankrijk wedstrijden georganiseerd. Een hoogtepunt voor De Panne én voor de familie Dumont was de overwinning van Benjamin Dumont op de internationale wedstrijd in Hardelot in 1913. François Dumont werd er tweede.
De leden van de Royal Sand Yacht Club die François Dumont oprichtte in 1924, hebben als constructeur en/of als piloot aan de evolutie van de zeilwagenmodellen bijgedragen en die van nabij gevolgd en ondervonden.
De introductie van kleinere performante zeilwagentypes vanaf de jaren zestig heeft zeker bijgedragen tot de democratisering van de sport.
Vol au vent
Vroeger stonden in het getijdenboekje ook de namen van de zeilwagens vermeld. Aan de traditie om zeilwagens een naam te geven, is een einde gekomen met het verdwijnen van dat getijdenboekje. De eerste zeilwagen met een naam was de ‘Neptune’ van baron Robert Slaet d’Oldruytenborgh, die er in 1912 mee zeilde in Middelkerke. De oudste – nog rijvaardige – zeilwagen is ‘Titine’, die in 1912 in Luik werd gebouwd op vraag van Armand Nagelmackers. In 1924 deed François Dumont mee met zijn ‘Pégase’ en daarna kwamen er nog namen zoals ‘Kico’, ‘Maniaca’, ‘Caravelli’, ‘Bac à Moules’…
Bob Nyssens zeilde met zijn ‘L’Oiseau Bleu’ en later met zijn ‘Delta’. Willy Coppens, pionier van de zeilwagensport en beroemd als de vliegtuigpiloot die in WO I 34 Duitse observatieballonnen neerhaalde, gaf zijn zeilwagens namen als ‘Archange’, ’ l’Aile’, en zijn laatste revolutionaire zeilwagen doopte hij ‘Non-pareil’. Georges Houtsaeger kwam in 1967 met zijn ‘Zandloper’, Claude Herbo met ‘Picon’… In 1968 won Robert Demuysere met ‘Windekind-B64’. In 1974 was er onder meer Hubert Coevoet met ‘Typhon’, de familie Debra met ‘Flamand Rose I, II en III’ of de ‘Foef’ van Didier Reyntjes en de ‘Mosselwind’ en ‘Tortue’ van Alain Deboyser.
De eigenaars kozen de naam niet altijd zelf. Soms verzon Bob Nyssens, die het boekje opstelde, zelf een naam. De naam ‘Vol au Vent’ voor de zeilwagen van huidig voorzitter Jan Leye was verzonnen door zijn echtgenote. Achter iedere naam zit wel een mooi verhaal. Bij de Standart-zeilwagens en de hedendaagse initiatie- en clubwagentjes is het gedaan met deze fantasierijke traditie, maar niemand verbiedt om een zeilwagen te personaliseren met een mooie naam.
Tentoonstelling
Vanaf donderdag 5 september worden de deelnemende historische zeilwagens in het Zeilwagencentrum verwacht voor een tentoonstelling aan het clubhuis, die op zaterdag 7 september om 17 uur plechtig wordt geopend. Aansluitend wordt om 19 uur de wisseltrofee ‘Het Gouden Wiel’ uitgereikt voor de mooiste recente renovatie van een historische zeilwagen. Donderdag van 19 tot 22 uur en vrijdag van 9 tot 13 uur rijden de aangekomen historische zeilwagens vrij op het strand.
Zaterdag 7 september van 9 tot 12 uur en zondag 8 september van 9 tot 14 uur zullen voor het eerst op het strand van De Panne vriendschappelijke historische zeilwagenwedstrijden worden gehouden. Een primeur! De prijsuitreiking volgt op zondag 8 september om 15 uur. Op zaterdag van 12 tot 13 uur kunnen liefhebbers meezeilen als passagiers in historische tweezitters.
Info: www.RSYC100.be.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier