Roeselaarse start met eigen merk van chocolade uit liefde voor Bali

Nathalie Neirynck lanceert haar eigen chocoladereep: hét excuus om te proeven. (Foto Stefaan Beel) © Stefaan Beel
Bert Vanden Berghe

Marketingspecialiste Nathalie Neirynck (36) raakte een paar jaar geleden helemaal verslingerd aan het Indonesisch eiland Bali. Ze ontdekte er ook de natuurlijke rijkdom van het land, inclusief de cacaoplantages. Vandaag brengt ze haar eigen unieke chocolade uit, Cinta, die de liefde voor chocolade en het land uitstraalt. Daarvoor kiest ze eigenhandig de befaamde cacaobonen uit. “Deze chocolade vertelt een heel eigen verhaal.”

Je hebt mensen die niet stil zitten, die ondernemend zijn en dan heb je mensen als Nathalie. Ze combineert een gezin met een fulltime job, een bijberoep en sinds kort ook een uniek project: haar eigen chocolademerk. Alles begon twee jaar geleden, toen ze met een vriendin naar Bali op reis ging. “Ik werd helemaal verliefd op dat prachtige land”, aldus Nathalie. “Ik duik heel graag, dus dat stond zeker op mijn lijstje. Omdat mijn vriendin dat niet zo graag deed, hielden we het bij één dag. Ik wilde dus heel graag terugkeren om te duiken en het eiland nog meer te ontdekken. Ik wilde het zo graag dat ik amper een paar dagen weer thuis was of ik had al mijn ticket geboekt voor een volgende trip naar het Indonesische eiland. Ik ben toen alleen gegaan, iets wat ik tot dan toe nog nooit had gedaan. Sindsdien ben ik vijf keer terug geweest. Normaal zat ik ook nu weer in Bali. Er valt ook zo ongelooflijk veel te ontdekken. Het heeft echt mijn hart veroverd.”

Duurzaamheid

In het dagelijks leven werkte ze tot voor kort als marketingspecialiste bij een Kortrijks bedrijf. In bijberoep runt Nathalie haar eigen bedrijfje Refresh, waarmee ze zich specialiseert in online marketing en sociale media. In samenwerking met Syntra begeleidt ze onder meer starters.

“In het verleden deed ik e-commerce voor heel wat grote chocoladespelers in ons land, van Leonidas tot Godiva en Neuhaus”, vertelt Nathalie. “Wat weinig mensen weten is dat Indonesië eigenlijk het derde grootste land is wat export van cacaobonen betreft. Via de Indonesische ambassade in België kwam ik in contact met een duurzame plantage in het noordwesten van het land. Duurzaamheid is een heel belangrijke factor in dit verhaal, want veel lokale cacaoboeren zetten tegenwoordig de stap naar het iets zekere palmolie. Maar ecologisch heeft dat heel wat gevolgen. Het is heel vervuilend, er komt flink wat bomenkap bij kijken en dat bedreigt ook zo rechtstreeks de natuurlijke habitat van onder meer de orang oetan.”

Via de ambassade leerde Nathalie dus een lokale cacaoboer kennen. “Die zeventiger werkt heel vooruitstrevend. Zijn aanpak is een inspiratie voor cacaoboeren van over het hele land. Ze komen van overal naar hem kijken en nemen zijn werking over. Het belangrijkste in Indonesië is dat ze de kwaliteit van de bomen omhoog krijgen, omdat de bonen gevoelig zijn aan het wisselvallig klimaat, plagen en ziektes. En niet onbelangrijk: in zijn werking is er ook heel wat aandacht voor eerlijke betaling en voor de rechten van de vrouwen.”

Chocolademaker

Na die trip keerde Nathalie terug, met twee kilo cacaobonen onder de arm en helemaal geïntrigeerd door het chocoladeverhaal.

“Net in die periode was er een chocoladebeurs in Brussel. Daar zag ik een boek liggen van Pierre Marcolini, een van de grootste namen in ons land als het op chocolade aankomt. Daarin stonden de tien beste chocolademakers opgesomd. Een chocolademaker is trouwens niet hetzelfde als een chocolatier. Het grote verschil is dat een chocolademaker chocolade maakt vanaf de basis, namelijk de cacaoboon die ze veelal zelf selecteren. Ze kunnen allebei het eindproduct maken, maar hun basis is anders. In dat lijstje sprong de naam van Mario Vandeneede uit Ruiselede in het oog. Hij geeft les aan Ter Duinen in Koksijde en is een echte expert, met heel wat ervaring. Het bleek meteen te klikken tussen ons, ondertussen is hij ook een echte vriend geworden. Ik leerde ook zo het concept bean-to-bar kennen, iets wat bijvoorbeeld in Nederland wel al goed ingeburgerd is. Het boon-tot-reep-principe duidt aan dat je het hele proces in handen hebt. Dat sprak mij wel erg aan, en Mario vroeg zich af waarom ik zelf geen merk opstartte. Ik liet het idee wat bezinken en sprong uiteindelijk op die kar. Hij heeft de kennis, ik kan me op marketingvlak goed uit de slag trekken. Dus zo ontstond de reep Cinta, wat Indonesisch is voor liefde. Voor mij is dat het belangrijkste verhaal: de liefde voor het land en de liefde voor het product.”

Bewuster kopen

“Rijk ga ik er niet van worden en dat is ook de bedoeling niet. Integendeel, ik hoop er ook mee lokale projecten te ondersteunen, want in Indonesië is er veel armoede en is afval ook een groot probleem, wat mij als duiker ook heel na aan het hart ligt.”

Opvallend: hoewel ze met topbonen kan werken, kiest ze niet voor de klassieke donkere chocolade, die bestaat uit 70 procent cacaobonen.

“Ik hoop er op termijn ook mee lokale projecten te ondersteunen”

“Ik ben zelf verzot op melkchocolade, dus dacht ik: waarom niet?” Voor melkchocolade ligt het percentage cacaobonen normaal gezien niet zo hoog, maar met 55 procent laat Nathalie zoveel mogelijk cacaoproduct erin verwerken. “Eigenlijk is dit een soort brug tussen de twee. Er zit opvallend meer cacaosmaak in en is dus helemaal anders dan de klassieke supermarktchocolade. Dat vind ik belangrijk om mee te geven, want mensen worden veel bewuster van het product dat ze kopen. Momenteel focus ik me op deze reep, maar ik heb ook plannen om eventueel een reep te maken met een suikervervanger, voor mensen die diabetes hebben.”

Amsterdams museum

Nathalie was eigenlijk volop bezig haar product in de markt te zetten. “Zo had ik al een overeenkomst met ARhus en was ik aan het overleggen met lokale Roeselaarse winkels. Het bezoek aan een Nederlandse chocoladebeurs leverde al een samenwerking op met twee webshops en het Cacaomuseum in Amsterdam. De crisis gooit nu wat roet in het eten. Maar ik ben niet het type om stil te zitten en te wachten tot de crisis gedaan is. Daarom zet ik nu volop in op mijn eigen webshop, al is reserveren voorlopig enkel mogelijk via mail.”

Een Cinta-chocoladereep kost 5,95 euro en is te verkrijgen via info@cintachocolate.be. Gratis levering in Roeselare en omgeving. Info op www.cintachocolate.be en de aanverwante sociale mediakanalen.