Elke week richt onze krant de schijnwerpers op warme projecten voor kanszoekende kinderen en jongeren in onze provincie. Initiatieven die niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Deze week: Medialab Quindo uit Kortrijk.
Wat doet Quindo?
“Mediamakers met een missie”, dat is hoe Quindo zichzelf omschrijft. En die missie, dat is jongeren tussen de 9 en 30 jaar op een semiprofessionele manier laten kennismaken en experimenteren met alle facetten van mediaproductie. Daarbij gaat extra aandacht uit naar het versterken van maatschappelijk kwetsbare jongeren.
“Eigenlijk is media maken een manier om te werken rond zelfontplooiing. Door jongeren te laten samenwerken, hun eigen talenten te laten ontdekken en te laten ontwikkelen, geloven ze veel meer in zichzelf en staan ze ook sterker in de maatschappij”, zo schetst coördinator Broos Claerhout.
Bij Quindo maken jongeren zelf webradio, verzamelen ze content voor websites en sociale media, kunnen ze workshops volgen over allerhande multimediale onderwerpen en dat steeds onder begeleiding van een coach. Bij de organisatie zijn zo’n 150 vrijwilligers actief, onder meer als radio-dj, presentator, technicus, webdesigner of cameraman.
Vele van de jongeren die naar Quindo komen, hebben al een stevig parcours achter de rug, maar willen vooral tonen dat ze meer zijn dan dat, dat ze krachtige, creatieve mensen zijn met talenten, ambities en een stem die gehoord mag worden.
“Media maken is een manier om te werken rond zelfontplooiing”
Een mooi voorbeeld is de documentaire die jongeren momenteel aan het afwerken zijn waarin een vijftal jongeren met een vluchtverhaal openhartig vertellen over hun verleden, hoe ze vandaag in het leven staan en waar ze van dromen. Ze hielden zelf de regie in handen, waakten over het budget en richten zich nu op een toonmoment in het najaar.
Onlangs startte Quindo ook een eigen sociaal productiehuis op voor social en non-profitorganisaties die vaak mooie, waardevolle verhalen te vertellen hebben, maar soms de tijd, middelen en expertise missen om die zelf vorm te geven. Op die manier worden kansen gecreëerd voor de mediamakers en worden producties écht op maat van de social profit-organisatie gemaakt.
Quindo bestaat ondertussen twaalf jaar en blijft indruk maken met haar werking. Onlangs kreeg de organisatie de officiële erkenning als Vlaamse jeugdwerkorganisatie, een belangrijke stap vooruit. Dankzij die erkenning ontvangt Quindo de komende jaren extra financiële ondersteuning, wat toelaat om haar projecten verder te versterken en haar werking uit te breiden naar andere delen van West-Vlaanderen.
Wat kan de lezer doen voor Quindo?
Quindo kan nu al rekenen op een stevige vrijwilligersploeg, maar expertise en enthousiaste hulp is altijd welkom in het snel veranderende medialandschap.
Info: www.quindo.beInitiatieven van Quindo kwamen mee tot stand met de steun van Een Hart voor West-Vlaanderen, een organisatie van het Streekfonds West-Vlaanderen. www.streekfonds.be/hart