Puinafval van afbraak Roeselaars stadhuis wordt per boot afgevoerd: “In totaal houden we zo 500 vrachtwagens van de weg”

Schepen Nathalie Muylle, Bart Vandenbroucke (directeur ondersteuning), Koen Lemahieu (programmamanager) en Giovanni Nowé (projectleider stadhuis) bij het puin dat via de Graankaai op een boot wordt geladen. © Stefaan Beel
Wouter Vander Stricht

Het afvoeren van het puinafval van de afbraak van het Roeselaarse stadhuis is deze morgen begonnen. De hele dag lang wordt op en af gereden tussen het stadhuis en het kanaal waar twee boten in totaal 1.800 ton puin zullen afvoeren. “We willen het meest duurzame stadhuis van Vlaanderen zijn en ook de afbraak van het oude stadhuis willen we zo duurzaam mogelijk houden”, poneert Roeselaars schepen Nathalie Muylle.

De werken aan het nieuwe stadhuis van Roeselare zijn volop aan de gang. Vanaf maandag 8 november voert sloopaannemer Stadsbader het puin van de sloopwerken met een schip af. Dat is niet alleen duurzaam, maar ook efficiënt. Schepen van stadsontwikkeling Nathalie Muylle: “Met dit initiatief over het water halen we 65 vrachtwagens grotendeels van de weg. Ook is de klus geklaard op een halve dag in plaats van 2 volle werkdagen.”

In totaal 16 schepen vol puin

Op maandagmorgen 8 november meerde een schip aan langs de Graankaai voor een eerste lading van 1.800 ton baksteenpuin. Vier tractoren met aanhangwagen en één vrachtwagen reden op en neer tussen centrum en de Graankaai waar een kraan met een het gestorte puin in een schip overlaadde. Via de binnenvaart wordt het puin naar Burcht vervoerd. Dat spaart vele kilometers en een belasting van de wegen uit. Daar wordt het puin herwerkt tot bouwmateriaal voor o.a. funderingen. Het schip is het eerste van andere ladingen, want er volgt nog afbraakmateriaal. “In totaal zullen 16 volgeladen schepen richting Burcht varen, goed voor 500 vrachtwagens die we zo van de weg houden.” Ook woensdag 10 november wordt er opnieuw puin afgevoerd per schip.

Schepen Muylle: “Vervoer via het water past helemaal in de ambitie van stad Roeselare om, samen met het ontwerpteam, een innovatief stadhuis aan de Grote Markt te realiseren dat voldoet aan strenge duurzaamheidsnormen. Al vanaf de start van het stadhuisproject in 2019 omarmde Roeselare deze duurzame principes door verantwoorde keuzes op vlak van energie, water, grondstoffen, ecologie, inrichting van ruimte,… te maken.”

Oude stadhuisspullen krijgen bij verenigingen een tweede leven

Dat resulteert in vele milieubewuste initiatieven, al vanaf de sloop. Schepen Muylle licht toe: “Alles wat kon gerecupereerd worden uit de oude gebouwen van het stadhuis, kreeg een tweede leven. Zo haalden meer dan vijftig scholen en verenigingen in juni van dit jaar meubels, radiatoren, en verlichtingselementen uit de gebouwen van het oude stadhuis.”

Ook in andere gebouwen van Stad Roeselare kregen spullen een tweede leven. Zo verhuisde een koelgroep uit het stadhuis naar de Expo Schiervelde. De traditionele tl-verlichting in de klasjes van de basisschool De Octopus werd vervangen door gerecupereerde ledverlichting. Bovendien nam de sloopaannemer tijdens de eerste sloopfase alle bouwmaterialen weg die hergebruikt kunnen worden (zoals vloeren en leien), onder andere in het nieuwe stadhuis.

Opbouw nieuw stadhuis in voorjaar 2022 van start

De verouderde stadsgebouwen aan de Botermarkt en in de Zuidstraat zijn intussen ontmanteld en grotendeels afgebroken. “Het puin dat we nu in eerste instantie afvoeren komt vooral van de afbraak van patisserie Mahieu, Frituur ‘t Zuid en de voormalige Krokantino”, verduidelijkt Giovanni Nowé, projectleider stadhuis bij de stad Roeselare.

In 2022 start de opbouw. Het historische stadhuis, belfort en drie waardevolle gevels in de Zuidstraat worden de komende jaren gerestaureerd. Tot de opening van het nieuwe stadhuis in 2024 vind je de stadsdiensten op en rond De Munt.

www.roeselare.be/stadhuisvanrsl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier