Dinsdagnamiddag, iets over vier. Hannes Decleer, een 34-jarige piloot met heel wat vlieguren op de teller, stijgt met het vliegtuig OO-VON op in de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Klaar voor een reclamevlucht boven Waregem Koerse. Maar wanneer Hannes met zijn toestel het reclamespandoek wil oppikken, loopt het fout. Het toestel crasht en gaat over de kop. Voor de piloot kan geen hulp meer baten.
...

Dinsdagnamiddag, iets over vier. Hannes Decleer, een 34-jarige piloot met heel wat vlieguren op de teller, stijgt met het vliegtuig OO-VON op in de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Klaar voor een reclamevlucht boven Waregem Koerse. Maar wanneer Hannes met zijn toestel het reclamespandoek wil oppikken, loopt het fout. Het toestel crasht en gaat over de kop. Voor de piloot kan geen hulp meer baten. Hannes, die in de Brugse deelgemeente Assebroek woont, laat een vrouw en een zoontje van drie achter. Het parket stelt een deskundige aan om de omstandigheden van het ongeval te onderzoeken.Het ongeval dompelde de luchtvaartsector in diepe rouw, niet in het minst Propeller, het bedrijf waar Hannes voor werkte. De Wevelgemse firma is al sinds 1994 gevestigd op de luchthaven en is onder meer gespecialiseerd in luchtpubliciteit. Operations manager Scott Menten reageert verslagen op het overlijden van zijn collega. "Hannes was een joviale, vriendelijke en correcte man. We verliezen een vriend. En uiteraard leven we enorm mee met zijn vrouw en kindje."Het bedrijf plaatste ook een boodschap op Facebook. "Deze zwarte dag heeft ons allen heel diep geraakt. Onze gedachten gaan vooral naar de familie, vrienden en nabestaanden. Er is zo veel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen. Piloten sterven nooit, ze vliegen alleen maar weg. RIP Hannes, we gaan je nooit vergeten!"Hannes was een professionele piloot met veel ervaring. De Bruggeling was nog maar sinds april - weer - aan de slag als sleeppiloot voor Propeller, na een avontuur in Afrika. Hij vloog in Botswana rijke vakantiegasten naar exclusieve vakantieoorden. Het Nederlandse tijdschrift Piloot en Vliegtuig hing twee jaar geleden nog een reportage op aan hem en zijn Afrikaans avontuur. Daaruit blijkt dat Hannes al van jongs af gebeten was door de vliegmicrobe. Op zijn zestiende begon hij met parapentevliegen. Omdat het allemaal wat sneller mocht, leerde hij in het Henegouwse Amougies vliegen met een gemotoriseerde deltavlieger. Er volgden vliegopleidingen in Californië, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Hij wilde zo graag een job als piloot, dat hij naar Afrika trok om ter plaatse cv's door de brievenbus te duwen. Met succes, want hij kon aan de slag bij Major Blue Air. Voor dat bedrijf vloog de piloot toeristen rond in de Okavangodelta, een moerasgebied bijna zo groot als België. Hij opereerde vanuit Maun in Botswana, bekend van de BBC-serie Bush Pilots. Daar moest Hannes vaak landen op banen waar je zelfs liever niet met de auto rijdt. "Normaal gezien staat er altijd een 4x4 op ons te wachten om de piste vrij te maken door de wilde dieren weg te jagen. Maar dit is Afrika: niet alles is hier altijd even op tijd. Soms moeten we zelf een low-pass (laag over de grond scheren, red.) maken om de beesten weg te jagen. En dan maar hopen dat ze niet teruggekeerd zijn als we opnieuw naderen", zei Hannes in het interview. Jammer genoeg kwam de Bruggeling om het leven tijdens een gelijkaardig manoeuvre.Opmerkelijk: eind juli vloog Ruud Vormer, de Nederlandse kapitein van Club Brugge, nog mee in het toestel dat dinsdag crashte. Hij stapte toen met Scott Menten in de OO-VON, om met een spandoek de 24.000 abonnees van Blauw-Zwart op originele wijze te bedanken. (TV/PDV/CLL)