Flitscontroles of wegenwerken? Of misschien een vermiste kat? Ongetwijfeld heeft iedereen die actief is op sociale media het al zien passeren. Is het niet van een Facebookvriend, dan wel... van de politie.
...

Flitscontroles of wegenwerken? Of misschien een vermiste kat? Ongetwijfeld heeft iedereen die actief is op sociale media het al zien passeren. Is het niet van een Facebookvriend, dan wel... van de politie. Alle politiezones in de regio zetten steeds harder in op het gebruik ervan. Klantenbinding? Zeker wel. "Op die manier proberen we ons imago wat op te krikken", bevestigt Isolde Van Eenooghe.De woordvoerster van de politie Damme/Knokke-Heist is verantwoordelijk voor de berichtgeving op de sociale kanalen en probeert zo interactie te creëren. "Een van onze pijlers is de 'gemeenschapsgerichte politiezorg'. We willen delen wat er leeft en speelt op ons grondgebied. Facebook is daar een dankbaar kanaal voor", aldus Van Eenooghe. "Het is bovendien de ideale manier om de andere kant van politiewerk te tonen. Het is eens iets anders dan 'de slechterik' zijn."De absolute voorloper van de trend is Blankenberge. Daar startten ze vijf jaar geleden al een actief Facebookkanaal op. "Een idee waar we aanvankelijk heel wat tegenwind voor kregen", herinnert woordvoerder Philip Denoyette zich. "Enkele jaren geleden plaatsten we een foto online van een vrouw die zich had verhangen. Met de hulp van de bevolking wilden we haar identificeren. De kritiek die we daarvoor kregen... België stond op zijn kop. Vandaag is het een doodnormale zaak geworden. Dat bewijst de enorme evolutie. Sociale media is volledig ingeburgerd. Ook als de berichtgeving door de politie gebeurt." De zone Blankenberge/Zuienkerke gaat nu een stapje verder en is zéér binnenkort actief op Instagram. "De interesse van de jeugd verschuift steeds meer. Dus ja, ook als politie moeten we inspelen op die trend", gaat Denoyette verder. "Al blijft Facebook het belangrijkste. De interactie en bereik zijn daar het grootst." Om die interactie te bereiken, is de aanpak van de berichtgeving vaak verschillend. Waar ze in Blankenberge net proberen niét grappig te zijn om de nodige 'serieux' te houden, kiezen ze in Damme/Knokke-Heist wél voor een vleugje humor. Ook Bredene/De Haan kiest voor uiteenlopende manieren van communiceren.Een leuk voorbeeld zijn de 'flitsmeeuw' en 'korpsfotograaf' die dagelijks waarschuwen voor flitscontroles op het grondgebied. Precieze locatie inbegrepen. "Het is een ludieke manier om een serieus onderwerp aan bod te brengen. We merken ook dat de mensen er meer aandacht voor hebben", zegt Isolde Van Eenooghe. Is het dan enkel om de 'likes' te doen? Helemaal niet. De berichten lossen ook zaken op. Een gestolen wagen in Blankenberge, hooligans in Brugge... Tal van bruikbare tips via sociale media hielpen al zaken op te lossen. "Er is echter één belangrijke nuance", pikt Denoyette in."Een politiekanaal is géén krant of een plaats om aangiftes te doen. Dat is voor alle zones hetzelfde. Het informeren blijft prioriteit. Al is er ook bij ons sporadisch zeker plaats voor een grapje."(MM)