Parket vreest dat vluchtelingen vast zitten in vrachtwagens

De politie voert de controles op.©KURT DESPLENTER BELGA
De politie voert de controles op.©KURT DESPLENTER BELGA
Laurens Kindt

De scheepvaartpolitie en de beveiligingsdiensten van de haven in Zeebrugge doen extra controles op de vrachtwagens die stilstaan nu het Verenigd Koninkrijk hermetisch afgesloten is. De vrees bestaat dat er vluchtelingen vast zitten in die vrachtwagens.

Sinds de ontdekking van een nieuwe, besmettelijkere variant van het coronavirus in het Verenigd Koninkrijk zijn de grenzen volledig afgesloten. Goederenverkeer raakt amper het Kanaal over en daardoor dreigt ook een humanitaire ramp. “Omdat de grenzen dicht zijn, bestaat bij ons de angst dat er momenteel mensen vast zitten in vrachtwagens die stil staan op ons grondgebied of in Frankrijk”, zeggen magistraten Ann Lukowiak en Frank Demeester.

Beiden zijn – respectievelijk voor het federaal en het West-Vlaams parket – bevoegd voor mensensmokkel en – handel. “De laatste tijd zagen we dat mensensmokkelaars hun prijzen opdreven, door de nakende Brexit. Zeker de Albanese filière, die mensen bij voorkeur smokkelt in de cabine van de chauffeur, is daar voor bekend”, klinkt het.

Dom gehouden

Als de situatie nog lang aanhoudt, kan dat dramatisch eindigen. “Er staan veel vrachtwagens stil, ook op parkings. We hopen dat daar geen mensen in zitten en natuurlijk dat er ook geen mensen meer in kruipen. Die kans bestaat, want vluchtelingen zijn niet altijd even goed op de hoogte van de actualiteit en worden dom gehouden door de smokkelaars”, klinkt het.

Zowel de scheepvaartpolitie als de eigen beveiligingsdiensten van de haven gaan daarom extra controleren. Eén lichtpuntje: door het slechte weer is de stroom aan bootjes richting het Verenigd Koninkrijk opgedroogd. De voorbije maanden probeerden meer en meer vluchtelingen met een opblaasbootje en een boordmotor het Kanaal over te raken.

“Door het slechte weer raken ze nu echter niet tot voorbij de golven. Ze weten dat dit kansloos is dus dat doen ze niet. Reden te meer om de stilstaande vrachtwagens extra in de gaten te houden”, besluit Ann Lukowiak.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier