Vanaf 1 augustus wordt kortparkeren op de straat duurder. Daar wordt bijvoorbeeld de prijs voor maximaal 1u20 parkeren 3 euro in plaats van 1,90 euro. Voor maximaal 1u40 parkeren, wordt dit 4,20 euro, waar het 2,50 euro was. Ook bij kortparkeren op parkings achter slagbomen, boven- of ondergronds, wordt het duurder, zij het iets minder. Waar het vroeger 1,5 euro is voor 1u40 parkeren wordt dat 2,50 euro; 2 uur parkeren wordt 3 euro in plaats van 2 euro. Bi...

Vanaf 1 augustus wordt kortparkeren op de straat duurder. Daar wordt bijvoorbeeld de prijs voor maximaal 1u20 parkeren 3 euro in plaats van 1,90 euro. Voor maximaal 1u40 parkeren, wordt dit 4,20 euro, waar het 2,50 euro was. Ook bij kortparkeren op parkings achter slagbomen, boven- of ondergronds, wordt het duurder, zij het iets minder. Waar het vroeger 1,5 euro is voor 1u40 parkeren wordt dat 2,50 euro; 2 uur parkeren wordt 3 euro in plaats van 2 euro. Bij het langparkeren worden de Blauwe Zones afgeschaft. "We willen betalend parkeren om de toenemende parkeerdruk te milderen", duidt schepen van Mobiliteit Axel Weydts. Uit onderzoek blijkt ook dat Shop & Go maar half werkt. "Daar is meer rotatie nodig", gaat de schepen verder. "Personen die een blauwe parkeerkaart hebben, personen met een handicap dus, mochten tot dusver op de groene Shop & Go-plaatsen staan. We ondervonden echter dat er veel overtredingen waren. In januari 2019 stond 59 procent van de gebruikers correct, de overige 41 procent waren overtreders. Vanaf 1 augustus is er geen onbeperkt parkeren meer voor houders van een blauwe kaart. Al deze maatregelen hebben een doel: ondergronds parkeren stimuleren. We willen meer wagens onder de grond om meer ruimte te creëren voor voetgangers, fietsers en groen."Er komt ook een strenger beleid voor wie fout parkeert op voorbehouden plaatsen voor mensen met een handicap, bewoners, autodelen en elektrische wagens. Waar nu 25 euro betaald wordt voor een overtreding in de betalende zone en Shop & Go wordt dat 30 euro. Een overtreding op voorbehouden plaatsen wordt 40 euro in plaats van 25 euro. Een pestbelasting? "Neen, we moeten milieubewuster worden en zoals gezegd de mensen stimuleren om ondergronds te gaan. De mobiliteit moet beter worden, dat wordt overal ter wereld gezegd. Er komen 175 nieuwe parkeerautomaten die zonder tickets werken. Je geeft je nummerplaat en je tijdsduur in en je betaalt met je bankkaart. De meeropbrengst van de tariefaanpassingen wordt gebruikt om te investeren in projecten, verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur", aldus nog de schepen. "De fiets wordt hoe langer hoe meer gebruikt en het gebruik van voertuigen neemt af. Ik ben ervan overtuigd dat binnen hier en tien jaar het wagenbezit zal afnemen."(Peter Van Herzeele/foto JVGK)