Architect, kunstenaar en wetenschapper Frans De Medts overleden in Oostduinkerke

Frans De Medts.
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Op 4 oktober overleed in Oostduinkerke op 70-jarige leeftijd de veelzijdige kunstenaar en architect Frans De Medts, beter bekend onder zijn kunstenaarsnaam Francesco Fransera. Hij werd geboren in Ronse en ontwikkelde in de loop van zijn leven een artistieke en intellectuele erfenis die diepe indrukken achterliet, zowel in de kunst- als in de architecturale wereld.

Frans De Medts omschreef zichzelf meestal als: “Ik ben een wetenschapper (doctor in toegepaste wetenschappen) en tezelfdertijd professioneel kunstenaar.”

Verbinding

Maar hij was vooral een kunstenaar met een uitzonderlijke visie. Francesco Fransera (alias Frans De Medts) liet architectuur en wetenschap samenvloeien in zijn kunst. In zijn proefschrift (richting bouwkunde, architectuurwetenschappen), ging hij op zoek naar een nieuwe bouwwijze die beantwoordde aan zijn nieuwe wereldbeeld.

In dat beeld op de wereld onderzoekt hij hoe in de kosmos alles met alles is verbonden. Zijn conclusie: zowel de macroschaal (de kosmos), de middenschaal waarop het leven zich voltrekt, als de microschaal (de kwantumschaal) heeft alles te maken met hefbomen of impulsmomenten (draaihefbomen).

Met zijn installaties, schilderijen en tekeningen wist Francesco Fransera de toeschouwer keer op keer te prikkelen en uit te nodigen om kritisch na te denken over de wereld waarin wij leven. Drie terugkerende thema’s zijn constant verweven in zijn werk: wereldbeeld, evolutie en digitalisering.

Revolutionair doctoraat

Naast zijn carrière als kunstenaar bouwde Frans De Medts ook een indrukwekkende loopbaan op als architect. Zijn academische traject begon aan het College voor Wetenschappen en Kunsten in Gent en bracht hem uiteindelijk naar Eindhoven University of Technology. Daar promoveerde hij in 2006 met een revolutionaire doctoraatsthesis over nieuwe bouwmethoden met hout en staal.

Als lid van de gemeentelijke adviesraad onroerend erfgoed in Koksijde deelde hij zijn passie voor architectuur en erfgoed. Een jaar geleden organiseerde hij nog de succesvolle solotentoonstelling ‘De Wieg van het Heelal’ in de kapel van Rozenkrans in Oostduinkerke, een bewijs van zijn blijvende creativiteit en relevantie tot aan het einde van zijn leven.

Daarin vertelde Frans het verhaal van ‘De wetenschappelijke omwenteling van deze eeuw’ dat hij op een kunstzinnige en poëtische manier in de kijker zette. Frans lichtte toen zijn verhaal uitgebreid toe: “Ik ben erin geslaagd om aan te tonen HOE precies nu tot op kwantumschaal alles met alles is verbonden, en wat dus de kleinst mogelijk stap of gebeurtenis is die de natuur kan nemen. Dat is een minimumbeginsel in de natuur of een ‘Kleinste-Ruimte-Actie’. Dat is wereldnieuws en werd uiteraard in een internationaal wetenschappelijk journaal bekend gemaakt.”

Schaatsers

“Om het in mensentaal visueel voor te stellen: iedereen kent schaatsers die op het ijs pirouettes maken. Als ze plots hun armen intrekken, kunnen ze vlugger draaien. Maar ook bijvoorbeeld een schommel en zelfs de allerkleinste, elementaire deeltjes maken gebruik van de hefboom. Dit maakt duidelijk dat werkelijk alles met alles is verbonden door een ‘Kleinste-Ruimte-Actie’ of kleinste gebeurtenis.”

“Net zoals diezelfde gebeurtenis zich voor de eerste maal voordeed bij het ontstaan van het heelal, doet ze zich miljarden malen per seconde voor in bijvoorbeeld elke cel van ons lichaam. Dit brengt ons bij de meest mysterieuze vraag van wetenschappelijk filosofische aard: Waarom bestaat er iets dat veel groter is dan ons en tezelfdertijd deel uitmaakt van ons?”

Met het overlijden van Frans De Medts verliest de wereld een denker en maker die een unieke brug sloeg tussen kunst en architectuur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier