De Proximity-campagne wil burgers, verenigingen, bedrijven, handelaars, scholen en organisaties warm maken om een project in te dienen dat bijdraagt aan een ecologische en solidaire transitie en klimaatveranderingen. Eind januari 2021 krijgen de laureaten, geselecteerd door een onafhankelijke jury uit maximum zestig deelnemers, een financiële steun van 2.500 tot 10.000 euro. Er is een totaalbedrag van 43.000 euro mee gemoeid. De campagne wordt gerealiseerd in samenwerking met Transitie ...

De Proximity-campagne wil burgers, verenigingen, bedrijven, handelaars, scholen en organisaties warm maken om een project in te dienen dat bijdraagt aan een ecologische en solidaire transitie en klimaatveranderingen. Eind januari 2021 krijgen de laureaten, geselecteerd door een onafhankelijke jury uit maximum zestig deelnemers, een financiële steun van 2.500 tot 10.000 euro. Er is een totaalbedrag van 43.000 euro mee gemoeid. De campagne wordt gerealiseerd in samenwerking met Transitie Vlaanderen."Op 15 september werd de campagne officieel gelanceerd in The Pink Building by Maister", zegt Katrien Desrumaux van Be Planet. "Hier wordt alles van A tot Z toegelicht en worden deelnemers uitgenodigd na te denken over de ideale, duurzame toekomst van Roeselare. We gaan in dialoog rond thema's zoals circulaire economie, lokale voeding, anders wonen, natuur en energie." Niet alleen ideeën die tijdens dit lanceringsevenement ontstaan, maar ook projecten die reeds bestaan en een financiële boost nodig hebben, kunnen aan de oproep deelnemen. "Voorbeelden van typeprojecten zijn initiatieven om Roeselare groener te maken door meer bomen aan te planten of groene speelplaatsen aan te leggen", zegt Arne Demyttenaere. "Acties die mensen aanzetten tot minder voedselverspilling of horeca-uitbaters die verantwoord omgaan met hun overschotten, zijn een mogelijkheid. Het kan ook draaien rond wateropvang en recuperatie, het promoten van lokale duurzame voeding of stadslandbouw die inzet op jobcreatie door pluktuinen te realiseren, waarvan er trouwens een paar in de Piljoenstraat en bij De Lochting in de steigers staan." "Om een zo breed mogelijk draagvlak te creëren, zetten een tiental Roeselaarse ambassadeurs hun schouders onder de campagne, die de relaties tussen de deelnemende projecten stimuleert en de dynamiek waarborgt." Voor onze stad zijn dit Inval VZW, De Lichting, ARhus, De Spil, Samentuinen, RepairCafé, Natuurpunt Mandelstreke, Groenpark, Eva vzw, Maister en de Krant van West-Vlaanderen. "We doen trouwens ook een oproep aan lokale bedrijven en ondernemers om zich aan te sluiten bij dit ecosysteem zodat ze hun ervaring en competenties kunnen delen en concrete acties dicht bij huis ondersteunen." Alle dossiers moeten ten laatste op vrijdag 30 oktober via Wetransfer naar info@beplanet.be opgestuurd worden. Meer info via roeselare.proximitybelgium.be. (KK)