Ongerustheid bij professionele fotografen nadat Harelbeke strijd aangaat met identiteitsfraude

© Unsplash
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Stad Harelbeke voert ‘live enrollment’ in en gaat zo de strijd aan met identiteitsfraude. ‘Live enrollment’ is een systeem waarmee foto’s voor identiteitskaarten rechtstreeks bij de gemeente kunnen worden genomen. Er is wel enige ongerustheid bij de professionele fotografen in de stad.

Sinds kort kunnen inwoners pasfoto’s laten nemen aan de loketten van het stadhuis in Harelbeke. De FOD Buitenlandse Zaken stelt fotoapparatuur ter beschikking in de strijd tegen identiteitsfraude. De federale overheid moedigt de uitrol van dit systeem actief aan door de infrastructuur ‘gratis’ ter beschikking te stellen van de Belgische gemeenten. Hoewel de Europese Unie het ‘live enrollment systeem’ niet verplicht, baseert de overheid zich op veiligheidsoverwegingen om identiteitsfraude tegen te gaan. Hierbij wordt echter geen rekening gehouden met andere noden van bij het nemen van identiteitsfoto’s, die momenteel vakkundig worden uitgevoerd door fotografen en fotocabines. Inwoners die een reispas, identiteitskaart, Kids-ID of een elektronische verblijfskaart aanvragen, hebben altijd een recente pasfoto nodig. Die pasfoto mag maximaal zes maanden oud zijn en moet voldoen aan de wettelijke normen van de Federale Overheid. Door deze strenge voorwaarden moet een inwoner minstens een paar keer in zijn leven nieuwe, betalende pasfoto’s laten nemen bij een fotograaf die de richtlijnen kent. Nu kan dit gebeuren bij de stadsdiensten van steden en gemeenten: ook in Harelbeke.

Live Enrollment biedt alleen maar voordelen

“Harelbeke is één van de eerste steden in de regio die ‘Live Enrollment’ uitvoert, een nieuwe manier van werken voor onze medewerkers aan de loketten. Deze medewerkers nemen nu met een druk op de knop onmiddellijk een professionele pasfoto van de burger aan hun loket. Op die manier controleren we meteen of de foto voldoet”, zegt burgemeester Alain Top (Vooruit). “Er wordt niet alleen vermeden dat inwoners terug naar de fotograaf gestuurd worden omdat de foto’s niet aan de vereisten voldoen, maar tegelijk zijn de loketmedewerkers zeker dat de juiste persoon de aanvraag doet. Dat is een groot pluspunt in de strijd tegen identiteitsfraude. Bovendien is het de fotoservice gratis voor de inwoners.” De gemaakte pasfoto’s worden meteen geïntegreerd in het softwaresysteem. Het systeem is zo ingesteld om enkel beelden te gebruiken die voldoen aan de internationale normen waaraan een pasfoto moet voldoen. Na deze controle, laadt men de foto onmiddellijk in het programma om een kaart of paspoort aan te maken.

Ongerustheid bij professionele fotografen

Momenteel werkt Live Enrollment enkel voor identiteitskaarten, reispassen, Kids-ID en elektronische verblijfskaarten. Je brengt wel nog een pasfoto mee voor documenten voor kinderen jonger dan 3 jaar of bij verlies of diefstal van identiteitsdocumenten. Voor het dossier van niet-Belgen is er in bepaalde gevallen ook nog een foto nodig. “Momenteel zitten we in een overgangsfase, waardoor we nog steeds een papieren foto aanvaarden.

De nieuwe aanpak verhoogt de veiligheid en het gemak van zowel inwoners als medewerkers van de stadsdiensten. Door digitale fotografie te omarmen, maken we een einde aan identiteitsfraude, besparen we kosten en waarborgen we de kwaliteit van onze documenten. De invoering van het Live Enrollment-systeem zorgde voor wat ongerustheid bij de professionele fotografen in onze stad, voor wie het maken van pasfoto’s een stukje van hun broodwinning is. Uiteraard is het niet de bedoeling om hen te ondermijnen, maar we zien de digitalisering als een aanvullende dienstverlening voor onze inwoners. Die krijgen heel snel ter plekke een recente digitale foto zonder bijkomende kosten. In onze rol als overheid moeten wij een balans vinden tussen het ondersteunen van lokale ondernemingen en het waarborgen van de veiligheid en efficiëntie van onze dienstverlening aan de inwoners. Het Live Enrollment-systeem biedt ons de mogelijkheid om deze doelen te verenigen en tegelijk de dienstverlening aan onze inwoners verder te verbeteren.”

Voor meer informatie of vragen kan je terecht de dienst Burgerzaken op 056 733 311 of via www.harelbeke.be/pasfotoaanloket.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier