Naast vier brugfiguren in het basisonderwijs starten er in Waregem komend schooljaar twee in het secundair. Nadat de interregionale werking van W13 vanaf september geen brugfiguren meer voorziet, breidt het stadsbestuur z’n eigen werking verder uit. “Geen enkele stad of gemeente in onze regio doet beter”, klinkt het.
Waregem zet al langer sterk in op een brugfigurenwerking. “De brugfiguren basisonderwijs zijn ondertussen 11 jaar aan de slag in de 16 basisscholen, vier jaar geleden kwam daar ook een brugfiguur secundair bij voor de Waregemse campussen”, vertelt schepen van Onderwijs Pietro Iacopucci (CD&V). Die werking in het secundair werd opgestart met fondsen van de Vlaamse Overheid en werd in onze regio gecoördineerd door W13.
Omdat de Vlaamse subsidies wegvallen, voorziet de interregionale werking van W13 vanaf schooljaar 25-26 geen brugfiguren meer. “Onze stad was vier jaar geleden al een pionier in de regio door een eerste brugfiguur in het secundair aan te stellen en dat project is heel succesvol gebleken”, zegt zorgschepen Cindy Vanhoutte (CD&V). “We kiezen er nu heel bewust voor om net wél verder te investeren in de brugfigurenwerking en een extra medewerker aan te stellen.”
Vertrouwenspersoon
“Een team van vier brugfiguren in het basisonderwijs en twee brugfiguren in het secundair maakt zich nu op voor het nieuwe schooljaar. Op dat vlak onderscheiden we ons: geen enkele stad of gemeente in onze regio doet beter.” Bij lokale besturen en in veel scholengemeenschappen werd er ontgoocheld gereageerd op het wegvallen van de subsidies. De impact van een brugfiguur blijkt bijzonder groot.
“Het is een vertrouwenspersoon die de verbinding legt tussen gezinnen, scholen en hun professioneel en persoonlijk netwerk. Ze werken laagdrempelig en outreachend en zijn actief in alle basis- en secundaire scholen van Waregem en deelgemeenten. Ze ondersteunen gezinnen en jongeren bij vragen over onderwijs, maar ook over huisvesting, vrije tijd, opvoeding en welzijn.”
“Brugfiguren bereiken gezinnen die anders onder de radar blijven. Ze zorgen ervoor dat gezinnen maximaal gebruik kunnen maken van hun rechten en het aanbod in de regio, en helpen scholen om kansarmoede beter te begrijpen, sneller de signalen op te merken en waar nodig aan te pakken. Daarnaast versterken zij de ouderbetrokkenheid, helpen ze het schoolteam in de omgang met kwetsbare ouders en garanderen zij gelijke onderwijskansen voor alle kinderen en jongeren in de stad.”
“Scholen zien in hen een heel waardevolle partner. Dat is ook te lezen in de cijfers: maar liefst 425 gezinnen werden vorig jaar begeleid door een brugfiguur. Die werking is echt een toonbeeld van hoe lokale besturen actief kunnen bijdragen aan een inclusieve samenleving. Door bruggen te bouwen tussen gezinnen, onderwijs en hulpverlening krijgen kinderen en jongeren de kans om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij.”
Toekomst
“Investeren in brugfiguren is investeren in de toekomst”, stellen Vanhoutte en Iacopucci. “Onderwijs is een hefboom om uit kansarmoede te geraken. Daarom komt er na de zomer dus een brugfiguur secundair bij. Het team van zes zal vanaf september 2026 een onmisbare schakel vormen tussen gezinnen en scholen.”