Vzw Arktos werkt sinds januari 2020 in de regio Westkust met het vormingspakket ‘KR8IG’ (Krachtig). Via het project worden schoolmedewerkers opgeleid met de bedoeling om leerlingen in de secundaire scholen in hun veerkracht en kritische denkkracht te versterken. Op de laatste vormingsdag kregen een 15-tal leerkrachten uit diverse middelbare scholen in Veurne, Nieuwpoort, De Panne en Koksijde hun deelnemersattesten.
Karel Lepla, vormingswerker bij vzw Arktos legt uit: “Het pakket werd ontwikkeld binnen ‘Vitesse Hoger’ met de expertise van vzw Arktos. Dat maakt deel uit van de intergemeentelijke samenwerking (W)integratie tussen De Panne, Koksijde, Nieuwpoort en Veurne dat inzet op de preventie en opsporing van (gezins)armoede. Maar er wordt ook extra werk gemaakt van armoedepreventie door onder meer jongeren te versterken in hun veerkracht en weerbaarheid. Voor dit project kregen we subsidies die (W)Integratie had binnengehaald zodat de scholen zelf geen middelen moeten investeren. Hoe pakken we dit aan? Via actieve vormingsmomenten met klasgroepen.”
“De uitwisseling tussen scholen van diverse onderwijstypes is uniek en netoverschrijdend. KR8IG focust vooral op het versterken van het leerkrachtenteam en de school zelf, zodat zij op de langere termijn zelfstandig met het pakket aan de slag kunnen. Er is gewerkt met een lerend netwerk dat regelmatig samenkwam voor intervisie om ervaringen uit te wisselen en elkaar te ondersteunen, onder begeleiding van vzw Arktos. Dit trimester ronden we de opleiding en ondersteuning voor scholen af. Bedoeling is dat leerkrachten die de opleiding volg(d)en op zelfstandige basis jongeren het evenwicht tussen kennis en sociale vaardigheden bijbrengen, hen helpen een kritische geest en weerbaarheid te ontwikkelen.”
“Het project mag een succes genoemd worden, want we hebben ondertussen 7 middelbare scholen kunnen bereiken. We leidden in totaal 30 leerkrachten en leerlingenbegeleiders op via twee opleidingstrajecten in de afgelopen schooljaren. Uiteraard gooide corona roet in het eten, maar dankzij de flexibiliteit van alle partners is het gelukt om het hele project toch op touw te zetten en met wat vertraging af te werken. Er volgt nog coaching en misschien breien we volgend jaar een vervolg aan dit concept.”
Lien Debusschere van De Nieuwe Poort Nieuwpoort reageert: “Aan de hand van fysieke oefeningen wordt uitgelegd hoe we leerlingen weerbaarder kunnen maken, hen sterker leren staan in de toekomst, zowel fysiek als mentaal, met een terugkoppeling naar concrete situaties. We leren luisteren naar elkaar, zonder onderbreken, zonder tegen elkaar in te gaan. Door simpele preventieve oefeningen zoals diep in of uit te ademen kunnen we conflictsituaties voorkomen of mensen eruit halen. Confronterend waren oefeningen zoals jezelf achteruit laten vallen om het vertrouwen aan te scherpen, om elkaar te leren vertrouwen. Als leerkracht hebben we hier zeker veel van geleerd!”
Cindy Philippaerts (GO! Atheneum De Vierboete Nieuwpoort) sluit zich hierbij aan: “Dit is een grote meerwaarde! We krijgen ook verbale ondersteuning: hoe formuleer ik een mening, op een harde of soepele manier… Waar ligt de grens? Wat en hoe breng je iets in dialoog? Ook omgaan met faalangst, prestatiedruk, een onstabiele thuissituatie… komt aan bod. We werken met diversiteit in de klas, het mag al eens botsen of conflicten geven, maar we willen jongeren uit hun comfortzone halen en zien hoe ze reageren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier