VTI Sint-Lucas in Menen maakt zich op voor de Greenpower Challenge: “Speelse manier om onze leerlingen gemotiveerd te houden”

Het VTI Sint-Lucas presenteert met trots hun twee bolides voor de Greenpower Challenge. © CLL
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Leerlingen motiveren en geprikkeld krijgen voor de arbeidsmarkt? Het is vooral in de wereld van de technische beroepen een ware breinbreker geworden. Het VTI Sint-Lucas in Menen wil op een avontuurlijke manier de koe bij de horens vatten en schreef zich in voor de Greenpower Challenge.

Zelfgemaakte bolides die bijna geruisloos over de binnenkoer van het technisch instituut scheuren? De voorstelling van de wagens gaat alvast niet onopgemerkt voorbij. “De wereld is voortdurend in beweging en als school moeten we hier ook op inspelen”, lacht pedagogisch directeur Ivan Delaere. “Vooral in de automobielindustrie is dit erg voelbaar, met trends en technieken die evolueren aan een ongekende snelheid. De Greenpower Challenge is een speelse manier om onze leerlingen gemotiveerd te houden. Ze moeten zelf een elektrische wagen bouwen, die aangeleverd wordt in een kit. Daarmee zullen ze dan in mei richting Zolder trekken om er te gaan racen op het circuit.”

“Aan die wedstrijd nemen heel wat andere scholen deel met als doel zoveel mogelijk rondjes te rijden in één uur. Aan de motor en de batterij mag niet worden gesleuteld, de rest kan dan wel weer worden aangepast. Zo kunnen we verschillende van onze technische richtingen samen laten werken. De leerlingen van automechanica bouwen de wagen, die van de engineering gaan dan weer wijzigingen bedenken en onze metaalafdeling zal zich over het koetswerk ontfermen.”

Steun

Voor de deelname aan de race kreeg het VTI uit Menen twee wagens ter beschikking, goed voor een flinke investering. De prijs kon worden gedrukt door de deelname van het Wevelgemse Top Motors als sponsor. “Voor ons zijn dergelijke initiatieven erg belangrijk”, klinkt het bij hun woordvoerder. “Elektrische wagens maken ondertussen al een aanzienlijk deel uit van het aanbod, al kunnen scholen niet altijd volgen in het lessenaanbod. Door middel van dergelijke race worden leerlingen niet alleen gemotiveerd om in de automobielindustrie aan de slag te gaan, ze begrijpen meteen ook dat ze bijna permanent zullen moeten worden bijgeschoold.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier