VTI Roeselare behaalt zilver bij BERT-wedstrijd

© gf
© gf
Redactie KW

De NMBS daagde leerlingen van de derde graad uit om een plan te maken om het comfort voor reizigers met een beperkte mobiliteit te verbeteren bij het opstappen op de trein: een thema met een belangrijke maatschappelijke impact. De klas 5 STEM/IW van het VTI in Roeselare bemachtigde de tweede plaats in de finale van de tiende editie van deze BERT-wedstrijd NMBS.

BERT staat voor de ‘Belgian Railways Competition for Technicians’ en is een nationale competitie bedoeld voor leerlingen van het middelbaar van de laatste graad van zowel het technisch onderwijs alsook het beroepsonderwijs en de STEM-richtingen.

De leerlingen kregen de kans om de NMBS op een unieke manier te leren kennen en op die manier te weten te komen welke nieuwe technologieën experten toepassen. Voor de opdracht werd een bestaand technisch probleem uitgekozen, waarmee de leerlingen uitgedaagd werden om hun competenties aan de praktijk te toetsen.

Zelf te bedienen

Met het plan van het winnende team zal rekening gehouden worden en bijdragen aan de veiligheid van het spoorverkeer. Voor de tiende editie van deze wedstrijd daagde de NMBS de leerlingen uit om een automatisch rijtuigtoegankelijkheidssysteem te ontwerpen voor mensen met beperkte mobiliteit, ouders met kinderwagens of reizigers met zware valiezen. Het systeem moest ingebouwd zijn in de trein en bovendien eenvoudig te bedienen door de reiziger zelf.

Het was aan de leerlingen om beroep te doen op hun originaliteit, creativiteit en inventiviteit. De leerlingen van 5 STEM/IW begonnen meteen te brainstormen en voerden hun project uit onder begeleiding van de leerkrachten Benjamin Samyn en Johan Vanhaverbeke. Ze voerden zelfs videogesprekken met (buitenlandse) bedrijven en potentiële gebruikers van hun systeem.

Maquette

Uiteindelijk hebben ze een maquette gemaakt van een volledige treinwagon, die uitgerust is met een uitschuifbaar platform en voorzien van verschillende veiligheidssnufjes. De online finale vond plaats op 26 mei. Op dat moment kregen de tien beste teams de kans om hun testopstelling te demonstreren.

De jury was duidelijk onder de indruk en ze behaalden dan ook de tweede plaats bij deze editie van de BERT-wedstrijd. Ze kregen elk een reischeque ter waarde van 150 euro en de school mocht een cheque van 3000 euro in ontvangst nemen.

(SM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier