Vierde leerjaar van vbs De Wijzer wordt derde in finale van Whizzkids in Walibi: “Ze leerden veel van en met elkaar”

Met de derde plaats mogen de leerlingen van het vierde leerjaar van De Wijzer bijzonder trots zijn. (foto ZB)
Noël Vandewiele
Noël Vandewiele Medewerker KW

De leerlingen van het vierde leerjaar van vrije basisschool De Wijzer behaalden onlangs de derde plaats in de finale van Whizzkids in Walibi. Juf Manou Vandenberghe is dan ook bijzonder trots op de prestatie van haar leerlingen.

“Whizzkids organiseert online klaswedstrijden in Vlaanderen en Nederland, waarbij je oefent op geïntegreerde digitale vaardigheden”, legt juf Manou Vandenberghe het concept uit. “Het doel is om samen van en met elkaar te leren. De voorrondes en de halve finale vonden plaats op school en de grote finale werd afgelegd in Walibi. Doorheen het schooljaar kregen we drie vragenreeksen van telkens 15 vragen conform de eindtermen ICT. De vragenreeks bestond telkens uit groene, oranje en rode vragen. De rode vragen waren uitdagende zoekvragen met meerdere stappen. De laatste vragen vergden doorzettingsvermogen. Er deden 680 klassen mee in onze reeks. Uit de beste 323 klassen van het vierde leerjaar werden 30 namen geloot die mochten deelnemen aan de halve finale. Die vond plaats op school. De klas kreeg een groepsopdracht, terwijl we live op het scherm de halve finale konden meevolgen. We behaalden daarin de zesde plaats.”

Zoekopdrachten

De beste tien klassen uit Vlaanderen en Nederland mochten vervolgens de finale gaan spelen in Walibi, het pretpark in Waver. “Tijdens de finale was er één groepsopdracht”, vervolgt juf Manou. “We kregen op voorhand een aantal zoekvragen via het internet. Die antwoorden hadden we nodig in Walibi. De antwoorden kon je enkel ontdekken wanneer je op verschillende attracties zat. Het antwoord stond in een bepaald kleur aangeduid. Met die kleurencombinatie konden we vervolgens de escapebox openen. Een aantal kinderen had ook een extra opdracht gekregen. Lotte en Elia moesten een robot programmeren die een drankje kon maken, Jiani en Iben programmeerden een robotautootje, Michelle en Diaz speelden een aantal smartgames binnen een bepaalde tijdspanne, Adan en Marthe moesten fietsen, Lieze, Marta, Anna en Mare liepen een estafette, Iza en Fé moesten een aantal zoekopdrachten op het internet uitvoeren en Lauren en Willem moesten hun behendigheid testen tijdens een spel.”

Volgens de juf waren de kinderen heel enthousiast om deel te nemen aan deze wedstrijd. “Het deelnemen bevorderde het samenwerken en het van en met elkaar leren. Ik vind het belangrijk dat kinderen gericht informatie kunnen opzoeken. Het is fijn om te zien hoe ze doorheen het schooljaar hierin groeien. Van het doelloos zoeken op een website leren ze de kernwoorden en tabbladen beter te gebruiken.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier